16 آبان 1402 - 15:53
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

تأثیر ناچیز تشدید تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران/ آمریکا نگران جهش قیمت نفت است

تأثیر ناچیز تشدید تحریم‌های نفتی بر اقتصاد ایران  آمریکا نگران جهش قیمت نفت است
آمریکا در مقوله تامین انرژی جهان نمی تواند با بیرون کردن ایران از بازارهای جهانی، کشورهای متقاضی نفت را تحت فشار قرار دهد.
کد خبر : ۱۵۶۸۹۶

علی قنبری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص عدم تاثیرگذاری تشدید تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا، به برخی دلایل این موضوع اشاره کرد و گفت: بعد از عملیات طوفان الاقصی اخباری حاکی از تلاش آمریکا برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران منتشر می‌شود، اما واقعیت این است که حتی در صورت تحقق این موضوع، تشدید تحریم‌های نفتی نمی‌تواند دیگر آنچنان تاثیرگذار باشد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین تحریم‌های نفتی دیگر روی اقتصاد ایران آنچنان کارساز نیست، چرا که ایران مشتریان ثابت نفتی خود را دارد لذا آمریکا از حربه تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران نمی‌تواند آنچنان استفاده کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره افزود: آنچه دراین موضوع مهم است تاثیرگذاری تشدید تحریم‌های نفتی ایران روی قیمت در بازار نفت است؛ به این خاطر آمریکا نگران افزایش قیمت جهانی نفت آن هم در آستانه ورود به فصل زمستان و سرد‌تر شدن هوا است.


قنبری تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تحریم‌ها فشار خود را بر اقتصاد ایران تخلیه کرده، امروز تشدید تحریم‌های نفتی اگر واقعیت هم داشته باشد نمی‌تواند فشار زیادی روی قیمت کالا‌ها و روی بازار‌های مختلف در ایران بیاورد چرا که موضوع انتظارات تورمی در حال مدیریت است.


وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل وجود مشتریان دائمی ایران که اتفاقا نفت ایران را در سخت‌ترین شرایط خریداری می‌کنند آمریکا به طور کامل نمی‌تواند از حربه تحریم نفتی علیه ما استفاده کند بنابراین این موضوع جای نگرانی چندانی ندارد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: تشدید تحریم‌ها فقط ممکن است منجر به ارائه تخفیف بیشتری از سوی ایران شود، اما به این معنا نیست که شرایط فروش و صادرات نفت برای ما سخت می‌شود. بی تردید بازار نفت و انرژی امروز بسیار حساس است و آمریکا در مقوله تامین انرژی جهان که موضوع بسیار مهمی است نمی‌تواند با بیرون کردن ایران از بازار‌های جهانی، کشور‌های متقاضی نفت را تحت فشار قرار دهد.


وی در این باره خاطرنشان کرد: قطع به یقین فشار روی صادرات نفت ایران به منزله فشار روی بازار‌های جهانی و بالا رفتن شدید نرخ نفت می‌شود موضوعی که قطعا منجر به مقاومت و ایستادگی کشور‌های خریدار نفت می‌شود به این خاطر بعید به نظر می‌رسد آمریکا در اهداف تحریمی نفت ایران آنچنان موفق شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر