18 آبان 1402 - 19:43

حجم تجارت ایران و ازبکستان به ۲۴۰ میلیون دلار در ۷ ماه رسید

حجم تجارت ایران و ازبکستان به ۲۴۰ میلیون دلار در ۷ ماه رسید
حجم تجارت ایران و ازبکستان در ۷ ماه از سال جاری به ۲۴۰ میلیون دلار رسید.
کد خبر : ۱۵۷۰۹۳

به گزارش ایبنا؛ ‌سفر رئیس جمهور به دو کشور ازبکستان و تاجیکستان نشان دهنده این است که توسعه روابط تجاری بین این کشور‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد در ۷ ماه سال جاری ۲۷۹ هزار و ۷۷۵ تن کالا از ایران به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار به ازبکستان صادر شده است، همچنین در این مدت ۳۴ هزار و ۵۵۹ تن کالا از ازبکستان به مقصد ایران و به ارزش ۵۱ میلیون دلار وارد شده است؛ بنابراین حجم تجارت ایران و ازبکستان در ۷ ماه سال جاری به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است.

 

همچنین در سال گذشته در مجموع ۲۱۴ هزار و ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار از ایران به ازبکستان صادر شده بود و در همین مدت ۱۹ هزار و ۷۰۲ تن کالا از ازبکستان به ایران وارد شده بود که ۴۴ میلیون دلار صرف واردات آن شده بود.

 

به گزارش فارس، ۵ قلم اول کالا‌های صادراتی ایران به ازبکستان شامل کامپاند پلی اتیلن ویژه روکش سیم و کابل، پلی اتیلن گرید فیلم، پلی اتیلن خطی، پسته با پوست تازه و یا خشک و هیدرو اکسید سدیم جامد بوده است.

 

همچنین ۵ قلم اول کالا‌های وارداتی ایران از ازبکستان شامل نخ یک لا از الیاف شانه‌زده، جو به استثنای بذر، کلروپتاسیم، لوبیا چیتی و نخ از پنبه برای دوخت بوده است.

 

به گزارش فارس، یکی از سیاست‌های دولت، در راستای دیپلماسی منطقه‌ای افزایش روابط تجاری با کشور‌های همسایه است که از نظر فرهنگی نیز قرابت زیادی بین این کشور‌ها وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر