30 آبان 1402 - 11:23

کاهش تورم و ثبات اقتصادی با استقلال بانک مركزی

کاهش تورم و ثبات اقتصادی با استقلال بانک مركزی
روندی که در دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفته، در صورت ادامه می‌تواند نتایج مطلوبی را در راستای حفظ ارزش پول ملی حاصل کند.
کد خبر : ۱۵۷۵۱۱

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ محمدحسن ترابی، مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن، در حاشیه دهمین همایش سالانه نظام پرداخت تاکید کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند به اصلاح و بهبود نظام اقتصادی کشور کمک قابل توجهی داشته باشد، استقلال بانک مرکزی به معنی واقعی کلمه است.

 

وی افزود: با تحقق این مهم، بانک مرکزی می‌تواند به یکی از مهمترین وظایف خود که نظم بخشی به نظام پولی کشور است جامه عمل بپوشاند و کارآمدی سیستم اقتصادی کشور را افزایش دهد.

 

ترابی گفت: استقلال بانک مرکزی مدتهاست که مطرح شده، ولی به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی کشور وجود دارد، علیرغم میل و رغبت دولت و مجلس دارند، اما هیچ موقع به معنی واقعی عملیاتی نگردیده و عملا بانک مرکزی ابزاری در تسلط دولت‌ها برای تامین مالی است. در نتیجه، استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول به منظور تامین کسری بودجه به روشی معمول تبدیل شده البته این موضوع تا حدودی در دولت سیزدهم اصلاح شده است.

 

مدیر روابط عمومی و امور مشتریان بانک صنعت و معدن افزود: اگر این رویه ادامه یابد بانک مرکزی مستقل، مسئول حفظ ارزش داخلی پول ملی از طریق مقابله با تورم می‌شود. از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه عامل اصلی تورم، فشار تقاضا و نقدینگی است، این استقلال باعث خواهد شد که سیاست‌های پولی بانک مرکزی عمدتاً در راستای ایجاد ثبات اقتصادی، ثبات قیمت‌ها و در نهایت پیش‌بینی پذیری اقتصاد برای فعالین اقتصادی می‌‌شود و در این صورت شاهد رونق و رشد اقتصادی خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر