05 آذر 1402 - 10:45
رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد:

تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها در بانک مرکزی/ پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد رونمایی شد

تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها در بانک مرکزی  پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد رونمایی شد
رئیس کل بانک مرکزی از تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی خبر داد.
کد خبر : ۱۵۷۶۷۸

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد با تاکید براینکه در بانک مرکزی به دنبال توسعه بانکداری تخصصی در کشور هستیم، تصریح کرد: باید بانک‌ها براساس فعالیت‌های متفاوتی که انجام میدهند با توجه به تخصص و اهداف‌شان تقسیم بندی شود.

 

وی با بیان اینکه در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم، تاکید کرد: بانکداری توسعه‌ای فعلی در کشور اصلا کار توسعه‌ای انجام نمی‌دهد و وظیفه سهامداران است که بانک توسعه‌ای را تامین مالی کنند که در حال تغییر اساسنامه این بانک‌ها هستیم.

 

فرزین با اشاره به بانکداری قرض‌الحسنه گفت: بانکداری قرض‌الحسنه باید با هزینه کم، تامین مالی نیاز‌های خرد و ضروری مردم را انجام دهند؛ نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد چرا که مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می‌آیند نه برای کار‌های تجاری.

 

برنامه بانک مرکزی برای مدل جدید نظارتی نظام بانکی

 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بخشی از بانک‌ها مانند بانک ملی بانک جامع هستند که برای این بانک‌ها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد. بانک‌های ملی و سپه شعب بسیاری دارند و در تمام ایران گسترده هستند؛ بنابراین می‌توانند نیاز‌های مردم را پوشش دهند.

 

وی با بیان اینکه برای بانک‌هایی که تامین مالی دانش بنیان‌ها را برعهده دارند نیز اساسنامه تدوین می‌کنیم، افزود: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است و اگر بتوانیم دسته بندی مناسبی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. با توجه به اینکه نمی‌توانیم بر تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم، اقدامات خوبی را شروع کردیم، قطعا نظارتی که در ماه‌های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

 

فرزین ضمن اشاره به اینکه هر جا پول سپرده گذار وجود داشته باشد نظارت جدی خواهیم داشت، افزود: هرچند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند، اما واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده‌های خودشان بوده و ماهم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم.

 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، آرزوی ما این بوده که هزینه قرض‌الحسنه را کاهش دهیم که در حال حاضراجرایی شده است؛ هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه امسال در بودجه پیشنهاد کردیم که عدد تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها در شورای پول و اعتبار تعیین شود، ادامه داد: در قانون جدید بانک مرکزی، گامی به سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده که از قانون قبلی خیلی بهتر است؛ البته ما نسبی صحبت میکنیم اما اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.

 

ملی و سپه وام ۳۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند

 

رئیس کل بانک مرکزی به افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و ... را هم داشتیم.

 

فرزین با تاکید بر توسعه بانکداری قرض‌الحسنه تصریح کرد:به دنبال نظم دهی و نظارت بیشتر بر قرض‌الحسنه ای‌های تک شعبه‌ای هستیم و برهمین اساس به دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت ابزار‌های لازم را خواهیم داد. همچنین بانکداری کارگشایی نیز جای توسعه بیشتری دارد و بانکداری قرض‌الحسنه هم می‌توانند از الگوی این بانک در پرداخت تسهیلات و وثیقه گیری استفاده کنند.

 

تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها در بانک مرکزی/ پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد رونمایی شد

 

تدوین اساسنامه تخصصی بانک‌ها در بانک مرکزی/ پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد رونمایی شد

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر