خطر خدشه‌دار شدن اعتبار نظام مالی غرب

خطر خدشه‌دار شدن اعتبار نظام مالی غرب
مصادره اموال روسیه توسط اتحادیه اروپا، اعتبار نظام مالی غرب و ارزهای کلیدی مرتبط با آن را در معرض خطر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۱۵۷۸۸۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ اتحادیه اروپا ممکن است پیشنهادی را برای مالیات بر سود بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو (۲۱۸ میلیارد دلار) از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به منظور کمک برای بازسازی اوکراین مطرح کند.

 

به استناد افراد آگاه در حوزه، انتظار می‌رود طرح مذکور در ۱۲ دسامبر منتشر شود؛ اما همچنان چالش‌هایی میان اعضای اتحادیه برای اجرای آن مشاهده می‌شود که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. این موارد شامل عدم تداخل طرح پیشنهادی با قوانین ملی مالیاتی و سایر موارد قانونی می‌شود. به گزارش منابع خبری مطلع؛ نشست بین کارشناسان ملی و کمیسیون اروپا در ۶ دسامبر تعیین کننده خواهد بود که آیا اختلافات برطرف شده است یا خیر.

 

با وجود هشدار‌های متعدد نهاد‌های مالی و اعضای اتحادیه در خصوص خدشه‌دار شدن اعتبار نظام مالی غربی و ارز‌های کلیدی مرتبط با آن، هنوز اتحادیه اروپا به دنبال راهی است تا اموال و منابع مرتبط با روسیه را مصادره کند. این موضوع اختلاف و شکافی را میان ۲۷ عضو اتحادیه شکل داده و بلژیک، آلمان، فرانسه، ایتالیا و لوکزامبورگ از جمله اعضایی بوده که خواستار اعمال رویکرد تدریجی‌تری در مورد روسیه هستند.

 

لوئیس دی گویندوس (Luis de Guindos)، معاون بانک مرکزی اروپا (ECB) به تازگی هشدار داد: استفاده از وجوه مرتبط با منابع روسیه می‌تواند پیامد‌های جدی برای ارز واحد اروپا داشته باشد.

 

تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های دولتی تحریم شده روسیه توسط اتحادیه اروپا مسدود شده باشد که بیشتر آن در مرکز تهاتر تسویه یورو مستقر در بلژیک است. طبق گزارش‌ها، صندوق‌های روسیه از زمان مسدود شدن در ماه مارس ۲۰۲۲ تا سه ماهه سوم سال جاری، نزدیک به ۳ میلیارد یورو سود ایجاد کرده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش یابد.

 

روسیه بار‌ها متذکر غیرقانونی بودن مسدودی دارایی‌های خود طبق قوانین بین‌المللی شده و این عمل را یک دزدی توصیف کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر