اقتصادهای پیشرفته جهان در انتظار رکود عمیق

اقتصادهای پیشرفته جهان در انتظار رکود عمیق
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نسبت به حرکت اقتصادهای پیشرفته جهان به سمت رکود عمیق هشدار داد.
کد خبر : ۱۵۷۹۴۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به اقتصاد‌های پیشرفته جهان هشدار داد. کشور‌های توسعه یافته در حال حرکت به سمت رکودی عمیق هستند و علت اصلی آن نرخ‌های بهره بالا بوده که بر فعالیت اقتصادی اثر گذاشته و ممکن است اثرات آن حادتر شود.

 

در گزارش‌های اخیر، تورم در اروپا، برزیل و استرالیا کاهش یافته، اما با اهداف بانک‌های مرکزی این کشور‌ها فاصله داشته و ماموریت کنترل تورم هنوز نیمه تمام است. در همین حین، فشار‌های قیمتی در بخش خدمات ژاپن و همچنین زیمبابوه، جایی که مقامات پولی اخیرا معیار‌های جدیدی برای تورم اتخاذ کردند، شتاب گرفته است.

 

در ادامه به مرور مختصری بر دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی و تحولات برخی از اعضا در قاره‌های جهان پرداخته‌ایم.

 

وضعیت اقتصادی جهان

 

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهانی با تضعیف مجدد از ۲.۹ درصد به ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. همچنین در حالت خوش‌بینانه، انتظار نمی‌رود رشد اقتصاد جهانی بیش از ۳ درصد باشد.

 

به تحلیل خبرنگار ایبنا؛ این مسئله با پیش‌بینی کاهش رشد توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) که در گذشته اعلام شده بود، مطابقت دارد. این نهاد مالی نیز هشدار‌هایی مبنی بر اثرات مخرب سیاست‌های پولی انقباضی بر رشد اقتصادی کشور‌های توسعه یافته را متذکر شده بود. طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصاد جهانی با کاهش تدریجی، در سال ۲۰۲۴ به ۲.۹ درصد رسیده و این افت به نسبت سال ۲۰۲۲ و رشد ۳.۵ درصدی قابل توجه است.

 

رشد اقتصادی برخی کشورها توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

اقتصادهای پیشرفته در انتظار رکود عمیق

 

قاره اروپا

 

تورم اروپا با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت و این موضوع خوش‌بینی را نزد فعالان بازار ایجاد کرد که مبنای آن کاهش نرخ‌های بهره زودتر از موعد مقرر توسط بانک مرکزی اروپا بود. اما مقامات بانک مرکزی اروپا مصمم هستند تا با سختگیری پولی، تورم را تحت کنترل گرفته و هدف ۲ درصدی را محقق سازند.

 

به تحلیل خبرنگار ایبنا و با توجه به پیش‌بینی رشد برخی کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه؛ اکثر کشور‌های اروپایی و قاره آمریکا رشد نازلی را در سال آتی تجربه خواهد کرد. علت اصلی ضعف اقتصادی این کشورها، نرخ‌های بالای بهره برای مبارزه با تورم بوده است.

 

قاره آسیا

 

قیمت خدمات تجاری در ژاپن با نادیده گرفتن افزایش‌های مالیات بر فروش در سالیان اخیر، بیشترین افزایش را در سه دهه گذشته داشته است. این موضوع، برخی اظهارات بانک مرکزی ژاپن مبنی بر کاهش تورم در کوتاه‌مدت را دچار تردید می‌کند. چنین افزایش قیمتی، بانک مرکزی ژاپن را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، زیرا این کشور همچنان در تلاش برای افزایش رشد دستمزد‌ها است.

 

به تحلیل خبرنگار ایبنا و با توجه به پیش‌بینی رشد برخی کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه؛ کشور‌های آسیایی پیشرو همچون چین، هند و در کنار آن‌ها اندونزی از رشد‌های بالا در سال آتی بهره‌مند بوده، اما ژاپن، استرالیا رشد نازل را همانند کشور‌های بلوک غرب تجربه می‌کنند. کشور‌های ترکیه و کره جنوبی رشد‌های میانه ۲ تا ۳ درصدی و متعادلی را تجربه خواهند کرد. لازم به ذکر است، طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، کشور ایران نیز رشد میانه ۲ تا ۳ درصدی را در سال ۲۰۲۴ تجربه می‌کند.

 

ایالات متحده آمریکا

 

ضعف بازار کار آمریکا همراه با کاهش سرعت افزایش شاخص قیمتی مصرف کننده در هفته‌های اخیر، حاکی از کند شدن فعالیت اقتصادی ایالات متحده است. این موضوع موجب شد انتظارات در مورد کاهش نرخ بهره هدف توسط فدرال رزرو تقویت شود تا بتواند اقتصاد آمریکا را از منجلاب رکود نجات دهد.

 

تغییرات در مصرف شخصی تعدیل شده با تورم (نمودار بالا) و تعداد بیکاران (نمودار پایین) ایالات متحده آمریکا

اقتصادهای پیشرفته در انتظار رکود عمیق

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر