رکورد جدید خرید گاز مایع اتحادیه اروپا از روسیه

رکورد جدید خرید گاز مایع اتحادیه اروپا از روسیه
آمار‌های یک ساله منتهی به ماه نوامبر حاکی از افزایش ۱۰ درصدی صادرات محموله‌های گاز مایع روسیه به اتحادیه اروپا است.
کد خبر : ۱۵۸۰۳۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ به استناد داده‌های کپلر (Kpler)، واردات گاز طبیعی مایع (LNG) توسط اتحادیه اروپا از روسیه در یکساله منتهی به ماه نوامبر، ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و این رقم به بیشترین سطح خود، در ۱.۷۵ میلیون تن، رسیده است.

 

رکورد قبلی اتحادیه اروپا با واردات ۱.۷۳۷ میلیون تن گاز طبیعی از روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۲ رقم خورده بود و اکنون در ماه نوامبر، این رکود جابجا شده است.

 

بیشترین حجم صدور گاز طبیعی مایع روسیه در ماه نوامبر به کشور‌های فرانسه و بلژیک تعلق داشته که از مبادی شبه جزیره یامال (Yamal) و شهر ویسوتسک (Vysotsk) صورت گرفته است. این تاسیسات توسط شرکت نواتک (Novatek)، دومین تولیدکننده گاز روسیه اداره می‌شود.

 

مجموع وزنی محموله‌های روسیه در یکساله منتهی به نوامبر، به میزان ۲.۹۱۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در دوره گذشته، ۹.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

 

با این حال، صادرات گاز مایع روسیه به چین نسبت به تحویل ماه اکتبر، به میزان ۰.۱ میلیون تن کاهش یافته و در ماه نوامبر به ۰.۷ میلیون تن رسیده است.

 

به گفته الکساندر سوبکو (Aleksandr Sobko)، کارشناس مستقل در حوزه انرژی: قیمت در قرارداد‌های آتی «تاسیسات عنوان انتقال هلند (TTF)» برای تحویل در ماه نوامبر از نظر قیمتی با نرخ لحظه‌ای گاز مایع در آسیا برابر بود یا در برخی از روز‌ها بالاتر از آن قرار داشته است.

 

سوبکو ادامه داد: به دنبال کاهش قابل توجه هزینه حمل و نقل گاز طبیعی از مبدا صادراتی یامال، انتخاب این گزینه برای متقاضیان اروپایی جذاب‌تر شده است. همچنین، شرکت ملی نفت چین (CNPC) که صاحب اصلی یامال ال‌ان‌جی است، برخی از کشتی‌های باری گاز طبیعی بین چین و روسیه را به سمت بازار‌های سودآورتر انتقال داده و کسری بازار انرژی چین را از سایر محصولات انرژی تامین کرده است.

 

ویکتور کاتونا (Viktor Katona)، تحلیلگر ارشد نفت خام در کپلر، بر افزایش سرعت واردات گاز مایع توسط چین در ماه نوامبر تاکید کرد و گفت: علت تغییر مسیر کشتی‌های عرضه کننده گاز روسیه، کاهش تقاضا در چین نیست، بلکه این امر ناشی از افزایش جذابیت بازار اروپا است.

 

عرضه گاز ژاپن در یکساله منتهی به نوامبر، افزایشی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل تجربه کرده و به سطح ۰.۶۴ میلیون تن رسیده است. این در حالی بود که واردات گاز مایع کره جنوبی از روسیه جهشی ۵۰ درصدی را در دوره مذکور داشته و از مرز ۰.۲۸ میلیون تنی عبور کرده است. لازم به ذکر است، ژاپن و کره جنوبی تحت قرارداد بلندمدت با گازپروم، همچنان گاز طبیعی مایع را از طرح ساخالین-۲ دریافت می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر