حذف دلار از تجارت روسیه و ویتنام

حذف دلار از تجارت روسیه و ویتنام
یک مقام ارشد بانکی روسیه اعلام کرد این کشور و ویتنام در تسویه حساب‌های تجاری دوجانبه خود در حال حذف دلار آمریکا هستند.
کد خبر : ۱۵۸۰۸۸

به گزارش ایبنا، اولگا باشا، رئیس بخش تسویه حساب‌های بین‌المللی بانک وی‌تی‌بی VTB، پیش از گردهمایی سرمایه‌گذاری "روسیه کالینگ ۲۰۲۳"، در گفتگو با ریانووستی اعلام کرد که تسویه حساب‌های تجاری با ارز‌های ملی بین روسیه و ویتنام امسال به شدت افزایش یافته است.

باشا تصریح کرد که تسویه حساب‌های انجام شده به روبل روسیه و دانگ ویتنام در تجارت بین این دوکشور چهار برابر شده است.

مدیر اجرایی دومین بانک بزرگ روسیه در ادامه گفت: در ویتنام، ما بازارساز هستیم و تمام پرداخت‌ها با جفت ارز روبل و دانگ از طریق بانک مشترکمان انجام می‌شود.

به گفته باشا، وی‌تی‌بی رشد تصاعدی معاملات تسویه شده به ارز‌های ملی را از طریق زیرساخت‌های این بانک روسی در شرکت‌های تابعه و شعب خارج از روسیه ثبت کرده است.

وی افزود که این بانک در هند و چین نیز کار می‌کند و زنجیره‌ای از بانک‌ها را در سراسر کشور‌های مشترک المنافع اداره می‌کند.

بر اساس این گزارش، روند جهانی دلارزدایی و حرکت به سمت استفاده از ارز‌های ملی در تجارت برون مرزی کشور‌ها در سال ۲۰۲۲، مدت کوتاهی پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که باعث قطع دسترسی روسیه به سیستم مالی غرب و بلوکه شدن ذخایر خارجی آن شد، کم کم افزایش یافت.

استفان جن، اقتصاددان سابق صندوق بین المللی پول و بانک آمریکایی مورگان استنلی اخیراً طی اظهاراتی تأکید کرد که سرعت تغییر رویکرد جهانی برای فاصله گرفتن از دلار آمریکا از فوریه ۲۰۲۲ در مقایسه با ۱۵ سال گذشته ۱۰ برابر شده است.

به گفته وی که مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری یوریزون Eurizon SLJ Capital است، اکثر تحلیلگران از این روند غافل هستند، زیرا ارزش اسمی دارایی‌های دلاری بانک‌های مرکزی را بر اساس داده‌های منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول ارزیابی می‌کنند.

جن تصریح کرد: با این حال، اگر تغییرات ارزش دلار را در نظر بگیریم، طبق محاسباتمان، خواهیم دید که سهم دلار در ذخایر خارجی کشور‌ها نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی این گونه استدلال کرد که تصمیم واشنگتن برای بلوکه کردن ذخایر دلاری روسیه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، رویدادی تعیین کننده برای این موضوع بوده است.

این اقتصاددان گفت: این (اقدام آمریکا) باعث ایجاد ترس و اضطراب در پکن و همچنین در سایر کشور‌های در حال ظهور شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر