قدرت‌نمایی تورم آمریکا قبل از نشست فدرال رزرو

قدرت‌نمایی تورم آمریکا قبل از نشست فدرال رزرو
ثبات نسبی نرخ تورم مصرف‌کننده بالاتر از نرخ هدف، با وجود تضعیف بازار کار، علامت‌‌ نگران کننده‌ای قبل از جلسه فدرال رزرو مخابره کرد.
کد خبر : ۱۵۸۲۶۵

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از نیویورک تایمز؛ دقیقا قبل از برگزاری آخرین جلسات سیاستی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳، تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده منتشر شد. تورم شاخص مصرف‌کننده همچنان درر حالی به صعود قدرتمند خود در ماه اکتبر ادامه داد که قدرت‌نمایی تورم می‌تواند موجب عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های کاهش نرخ بهره و تسهیل‌گری پولی شود.

 

در پی جلسات سیاستی فدرال رزرو، پیش‌بینی‌های فصلی تازه‌ای از اقتصاد ایالات متحده در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، سپس جروم پاول، رئیس کل فدرال رزرو، سخنرانی خواهد داشت.

 

متوسط تورم مصرف‌کننده در ماه نوامبر، به صورت سالانه ۳.۱ درصد بود. تورم نسبت به ماه گذشته (اکتبر) در ۳.۲ درصد، تغییر چندانی نداشت و رفتاری چسبنده نشان داد. لازم به ذکر است، تورم شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده، در پی اقدامات هجومی و بی‌سابقه افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، از اوج تاریخی خود در تابستان ۲۰۲۲ از حوالی ۹ درصد کاهش پیدا کرد؛ با این وجود برخی جزئیات تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده برای سیاستگذاران پولی آمریکا نگران کننده است.

 

اکنون فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند دوره افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو پایان یافته و بانک مرکزی ایالات متحده تا میانه سال ۲۰۲۴ حداقل یکبار کاهش نرخ‌های بهره را پیگیری خواهد کرد، این حقیقت در هفته‌های گذشته پس از بروز شواهدی توسط بازار‌های دارایی به طور کامل جذب شد؛ اما خطری که اعتبار فدرال رزرو آمریکا را تهدید می‌کند، شروع دوره انبساط پولی و کاهش نرخ‌های بهره قبل از کاهش کامل تورم تا نرخ هدف است. این چالش سیاستی همانند مورد مشابه بانک مرکزی اروپا است؛ اما بزرگترین نهاد مالی قاره اروپا، با وجود اصرار‌های بسیار فعالان بازار، از صحبت در مورد کاهش نرخ‌ها اجتناب می‌کند و آن را امری زودرس تلقی می‌کند.

 

با حذف قیمت‌های نوسانی غذا و سوخت را از سبد خانوار، به شاخصی با عنوان تورم ساختاری دست خواهیم یافت. با تمرکز بر تورم ساختاری مشاهده می‌شود؛ تورم ساختاری سبد مصرفی نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش را تجربه کرده و در ماه‌های اخیر مجددا سیر صعودی را، با وجود ثبات تورم مصرف‌کننده، ادامه داد. متوسط افزایش قیمت‌ها، قبل از وقوع همه‌گیری کرونا، دو درصد بود؛ اما اکنون واضح است در روند تورمی ایالات متحده، نسبت به گذشته متفاوت بوده و متوسط تورم بالاتر از دو درصد است. عاملی که می‌تواند توجه مقامات فدرال رزرو را به خود جلب کند؛ سرعت زیاد افزایش هزینه مسکن در ماه‌های اخیر است که این روند در ماه نوامبر نیز ادامه پیدا کرد.

 

بلرینا اوروچی (Blerina Uruci)، اقتصاددان فعال در گروه پژوهشی خصوصی T. Rowe Price، اظهار داشت: مشاهدات کنونی تقویت کننده این ایده است که روند تورم‌زدایی در ایالات متحده آمریکا، مسیری ناهموار را دنبال خواهد کرد. بدین ترتیب، فدرال رزرو نمی‌تواند، به صورت مطلوب، سیاست کاهش نرخ‌ها را به علت فشار تورمی بخش خدمات دنبال کند.

 

با وجود فرکش کردن هیجانات بازار مسکن و خودرو ایالات متحده آمریکا، فدرال رزرو یک موضع محافظه‌کارانه را اتخاذ کرده و نرخ‌های بهره هدف را برای چندین ماه متوالی ثابت نگهداشته است تا از اثربخشی تدابیر اتخاذ شده اطمینان حاصل کند. جروم پاول تاکید دارد برای اعلام پیروزی در راستای مقابله تورم، زود هنگام است. نگرانی فدرال رزرو به علت سابقه رفتار غیرقابل پیش‌بینی تورم در سال‌های اخیر بوده که تحلیل آتی و اقدامات کنترلی آن را پیچیده کرده است. بدین دلیل، مقامات فدرال رزرو همچنان هشیار باقی مانده و از این مسئله آگاه هستند که فشار‌های قیمتی در حوزه مسکن و سایر بخش‌ها، با وجود چشم‌انداز کاهش نرخ سیاستی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴، ممکن است آغاز سیاست پولی انبساطی را به تعویق اندازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر