06 اسفند 1402 - 14:00
قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت‌وگو با ایبنا:

ساماندهی بازار ارز باید کاملا در اختیار بانک مرکزی باشد/ کاهش قابل توجه تورم با اجرای «سیاست تثبیت»

ساماندهی بازار ارز باید کاملا در اختیار بانک مرکزی باشد  کاهش قابل توجه تورم با اجرای «سیاست تثبیت»
قائم مقام اسبق وزارت صمت گفت: اگر تنظیم شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت واقعی دست بانک مرکزی باشد، برکات زیادی برای مردم خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۸۳۶۴

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: بسیاری از بحران‌ها و تنش‌هایی که در بازار‌ها مشاهده می‌کنیم، ریشه در اقتصاد کلان و نوسانات نرخ ارز دارد.


قائم مقام سابق وزیر صمت بیان کرد: زمانی که نرخ ارز نوسان شدیدی را تجربه می‌کند و یا نرخ آن افزایش می‌یابد، یک نگرانی در فعالان اقتصادی و عامه مردم ایجاد می‌شود که بنا است گرانی‌ها افزایش یابد. در ادامه، این موضوع موجب می‌شود تا در بین مردم تقاضای کاذب به وجود بیاید و همین تقاضای کاذب باعث می‌شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود و قیمت کالا‌ها رشد کند.


مفتح اضافه کرد: بنابراین در بسیاری از مواقع نوسان قیمتی ناشی از این است که فعالان اقتصادی نگران تامین نرخ ارز در آینده هستند، در نتیجه ارگان و نهادی که مسئول ساماندهی بازار ارز است، مانند بانک مرکزی، باید اختیار ساماندهی بازار ارز را بر عهده بگیرد تا بتواند در این مورد به طور متمرکز تصمیم گیری کند و همچنین تصمیمات به موقع و سریع اتخاذ کند. تحقق این عوامل موجب خواهد شد تا فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی نباشند.


وی عنوان کرد: به نظر بنده ثبات در قیمت ارز به معنی ثبات در شاخص‌های اقتصاد کلان است، بنابراین ثبات در نرخ ارز حتما موجب ثبات در قیمت کالا‌ها و همچنین اقتصاد خرد در سطح بازار‌ها خواهد شد.

 

قائم مقام وزارت صمت افزود: خوشبختانه با اتخاذ سیاست تثبیت توسط دولت و بانک مرکزی، در سال جاری شاهد ثبات نسبی خوبی در بازار ارز بودیم که در نتیجه آن تورم به میزان قابل توجهی و حدود ۱۸درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافت.


این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: در گذشته بانک مرکزی در عمل از استقلال کافی و لازم برخوردار نبود و دخالت‌هایی توسط دولت در بانک مرکزی صورت می‌گرفت و حتی در برخی از مواقع دخالت‌های دولت بسیار فراتر از قانون روی می‌داد.


مفتح در پایان تاکید کرد: اگر براساس قانون جدید، استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی عملیاتی و تثبیت شود و تنظیم شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت واقعی دست بانک مرکزی باشد، برکات زیادی برای مردم خواهد داشت که کاهش نرخ تورم و کنترل بازار ارز ازجمله آن‌هاست.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر