«بریکس‌پِی» جایگزین سوئیفت می‌شود؟

«بریکس‌پِی» جایگزین سوئیفت می‌شود؟
احتمال دارد بریکس‌پِی، اولین گام مهم در حذف اتکا به دلار در اقتصاد‌های در حال توسعه باشد و جایگزین سوئیفت شود.
کد خبر : ۱۵۸۵۵۶

به گزارش ایبنا از وبگاه Watcher. Guru، یکی از اهداف اصلی بلوک اقتصادی بریکس، تلاش برای محدود کردن سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) است که پشتوانه آن غرب است.

این بلوک نگاهی ویژه به طرح «دلارزدایی» داشته است؛ ضمن اینکه گام‌هایی مهم در جهت کنار گذاشتن دلار برداشته است. با این حال، یک سامانه پرداخت جایگزین احتمالاً بزرگ‌ترین گام در جهت تحقق این هدف است.

بریکس پِی (BRICS PAY) یک بستر پرداخت دیجیتال است که کشور‌های عضو بریکس به صورت مشترک در حال طراحی آن هستند.

در طول سال جاری میلادی، رشد ائتلاف بریکس یک تحول ژئوپلیتیک آشکار بوده است. برخی از برجسته‌ترین کشور‌های جهان گرد هم آمده‌اند تا با سلطه غرب مبارزه کنند. علاوه بر این، همکاری اقتصادی این کشور‌ها افزایشی بی‌سابقه داشته است.

این اقدام، در نهایت به قصد کاهش اعتبار بین‌المللی دلار آمریکا صورت گرفته است؛ چنین اقدامی مشکل به نظر می‌رسد؛ زیرا هنوز ۴۸ درصد پرداخت‌ها در جهان به دلار صورت می‌گیرد. با این حال، بلوک بریکس می‌تواند با بریکس‌پِی، که در نهایت منجر به ایجاد ارز بریکس در مقطعی در سال ۲۰۲۴ میلادی می‌شود، به هدف خود برسد.

مجله فورچن (Fortune) این موضوع را بررسی کرده است که احتمال دارد بریکس‌پِی، اولین گام مهم در حذف اتکا به دلار آمریکا در اقتصاد‌های در حال توسعه باشد و به طور خاص، احتمال دارد جایگزین سامانه پرداخت سوئیفت شود.

این مجله طراحی ارز بریکس را بعید دانست و نوشت: با این حال، به نظر می‌رسد هدف، ایجاد یک سامانه پرداخت یکپارچه کارآمد برای تراکنش‌های بین‌المللی به عنوان اولین گام و سپس معرفی یک ارز جدید باشد.

در نهایت، این بهینه‌ترین راه برای متحد کردن این بلوک اقتصادی، حول ایده ارز بریکس خواهد بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر