اشتباه محاسباتی غرب در مورد روسیه

اشتباه محاسباتی غرب در مورد روسیه
به گفته اقتصاددان، اهداف تحریمی بلوک غرب علیه روسیه، در تله اقتصاد بزرگ گرفتار شده و بنظر نمی‌رسد کارآمد باشد.
کد خبر : ۱۵۸۶۲۱

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ مطالعه اخیر موسسه اقتصادی آکادمی علوم روسیه نشان می‌دهد که به دلیل «تله اقتصاد بزرگ»، تحریم‌های روسیه نتوانسته اهداف جهان غرب را برآورده کند. محققان با اشاره به تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا خاطر نشان کردند: اگر کشوری، بازیگر اصلی در ساحت تجارت بین‌الملل باشد، اعمال محدودیت بر صادرات آن ناگزیر نتیجه معکوس خواهد داشت و منجر به افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان می‌شود.

 

تحریم‌های نفت روسیه که توسط گروه هفت (G7) و اتحادیه اروپا در اواخر سال گذشته اعمال شد، به‌عنوان ابزاری برای کاهش درآمد‌های انرژی مسکو، بدون ایجاد جهش قیمت‌های جهانی انرژی در نظر گرفته شد. با این حال، اقدامات غرب اثری بومرنگی داشت و تحریم نفتی روسیه موجب افزایش شدید قیمت نفت شد و این اثر موجب جبران و تسهیل تنگنای مالی ناشی از کاهش حجم صادرات شد. بدین ترتیب، اثر حقیقی تحریم‌ها متضاد با اهداف استراتژیک آن بود.

 

بر اساس محاسبات بلومبرگ، درآمد ماهانه روسیه از صادرات نفت خام نسبت به دوران قبل از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، افزایش داشته و درآمد خالص نفت در ماه اکتبر به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. به عقیده الکسی کوستین (Alexey Kostin)، دانشیار دانشگاه مالی مسکو، محدودیت‌های اعمال شده علیه روسیه منجر به تغییر ساختار مالی تجارت نفت، معاملات دریایی و تحول «محیط قیمت‌گذاری» بازار‌های جهانی شده است. در واکنشی موفقیت آمیز، روسیه تعاملات تجاری را در آسیا، به ویژه هند، چین و ایران، گسترش داد و توانسته اعم صادرات نفتی را بالای سقف قیمتی ۶۰ دلار به فروش رساند.

 

ماکسیم ماکسیموف (Maksim Maksimov)، دانشیار دانشگاه اقتصادی پلخانوف روسیه، بیان کرد: تلاش برای محدود ساختن یکی از صادرکنندگان اصلی جهان، تنها به بی‌ثباتی بازار‌ها منجر می‌شود. کشور‌های غربی، توان اقتصادی روسیه را به عنوان یک بازیگر اصلی در ساحت بین‌الملل دست کم گرفته‌اند. ماکسیموف نتیجه گرفت که هیچ راه حلی برای کاهش چشمگیر صادرات روسیه وجود ندارد.

 

آلکسی خیژنیاک (Aleksey Khizhnyak)، یکی از اعضای اتحادیه تجاری دلوایا روسیا، در مورد آخرین ممنوعیت صادرات الماس روسیه که توسط شورای اروپا (EC) اعلام شده است، گفت: بعید است که هرگونه محدودیت جدید تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد روسیه داشته باشد. دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی کرملین، هفته گذشته تاکید کرد که تحریم الماس قابل پیش‌بینی بود و یادآور شد که راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها وجود دارد و از آن‌ها استفاده خواهند شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر