عملکرد منفی بورس تل‌آویو در سال ۲۰۲۳

عملکرد منفی بورس تل‌آویو در سال ۲۰۲۳
عملکرد سهام بورس اسرائیل در سال ۲۰۲۳ نسبت به شاخص‌های عمده سهام جهانی ضعیف‌تر بود.
کد خبر : ۱۵۸۶۵۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، سازمان بورس اوراق بهادار تل‌آویو اعلام کرد که عملکرد سهام در سال ۲۰۲۳ کمتر از شاخص‌های عمده سهام جهانی بود که با وجود محیط نرخ بهره بالا حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

بورس اوراق بهادار در گزارش سالانه خود برای سال جاری اعلام کرد که بورس اوراق بهادار تل‌آویو در سال جاری شاهد کاهش اشتراک اولیه و سرمایه شرکت‌ها به دلیل جنگ با غزه و طرح اصلاحات قضایی بوده است.

در سال‌های اخیر، سهام اسرائیل و شِکِل همبستگی بالایی با شاخص استاندارد اند پورز و سهام فناوری جهانی داشته اند؛ یعنی اگر شاخص سهام آمریکا رشد کرد، بازار داخلی با حرکتی مشابه در همین راستا دنبال کرد و شِکِل افزایش یافت و بالعکس.

امسال ، شاخص TA-۳۵ سهام شرکت‌های بزرگ تنها ۱.۴ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص S&P و ۲۳  درصد و شاخص نزدک  ۵۱ درصد افزایش یافت.


در ابتدای سال جاری، بازار سهام با وضعیت افزایش عدم اطمینان سیاسی در مورد اصلاحات قضایی پیشنهادی توسط دولت و ترس از تغییرات برنامه ریزی شده در سیستم حقوقی تیره شده بود. 

بورس اوراق بهادار اعلام کرد که شاخص‌های سهام محلی در هشت ماهه نخست سال حدود ۲ تا ۳ درصد افزایش یافته است که این در حالی است که شاخص‌های سهام آمریکا و اروپا دو رقمی شده‌اند. 

با این حال، بازار سهام در ماه‌های اول جنگ علیه غزه بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد. این سقوط، قبل از بازگشت و پاک کردن بیشتر خسارات ثبت شده در ماه‌های دوم و سوم جنگ است. 

بورس در گزارشی فاش کرد که در سال ۲۰۲۳، مردم مبلغ ۳۰ میلیارد شِکِل (۸.۱ میلیارد دلار) از صندوق‌هایی که در سهام و اوراق قرضه در تل آویو سرمایه گذاری می‌کنند، برداشت کردند. 

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر