25 دی 1402 - 12:23

«فنر ارز» کلیدواژه‌ای برای ایجاد التهاب در بازار است/ سودجویی دلالان با نوسان‌گیری از مردم

«فنر ارز» کلیدواژه‌ای برای ایجاد التهاب در بازار است  سودجویی دلالان با نوسان‌گیری از مردم
یک استاد دانشگاه گفت: افزایش نرخ ارز موقتی است، چرا که عده ای با نوسان گیری قیمت ، سود کلانی به دست می آورند.
کد خبر : ۱۵۹۳۷۰

به گزارش ایبنا ، محمد جواد محقق نیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی گفت: نرخ ارز یکی از پیچیده ترین مولفه ها در اقتصاد ایران است و با استفاده از متغیرهای سیاسی، اقتصادی و انتظارات روانی از شرایط آینده تعیین می شود.



محقق نیا بیان داشت: در منطقه به دلیل تنشی که در یمن به وجود آمده، این احتمال وجود دارد که شرایط بی ثبات شود و این بی ثباتی در نرخ ارز اثر بگذارد؛ اما باید توجه کرد که افزایش نرخ ارز موقتی است، چرا که عده ای با نوسان گیری قیمت و یا بالارفتن نرخ‌ها سود کلانی به دست می آورند.



این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی عنوان کرد: دلالان بازار ارز برای این که به هدف خود برسند، در بازار کمیابی اسکناس ایجاد می‌کنند و یا اقدام به شایعه پراکنی و با بازی روانی انتظارات مردم از آینده را دستکاری می‌کنند. دلالان مرتب می‌گویند دولت نرخ ارز را پایین نگه داشته است و نرخ واقعی ارز  این رقم کنونی نیست و قیمت افزایش خواهد یافت. همچنین عنوان می‌کنند که فنر نرخ ارز در حال رها شدن است که هدف همه این اقدامات افزایش نرخ ارز و التهاب بازار است.


وی افزود: برخی‌ بر این باورند که تورم در کشور 40 درصد است؛ بنابراین باید 40 درصد به نرخ دلار اضافه شود؛ اما این گفته فاقد ارزش علمی است؛ چون قیمت واقعی ارز بر اساس برابری دلار با قدرت خرید بسیار پایین تر از نرخ های فعلی است.



محقق نیا بیان کرد: در کنترل بازار، باید اقداماتی برای رسیدن نرخ ارز به قیمت واقعی خود صورت بگیرد که البته این اقدام باید به مرور زمان انجام شود و نه یکباره، همچنین یکی از راه‌های مدیریت نرخ ارز جلوگیری از خروج ارز از کشور و برخورد قاطع با قاچاق کالا و ارز است.

منبع : تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر