فشار بی سابقه‌ غرب بر شرکت‌های ترکیه‌ای

فشار بی سابقه‌ غرب بر شرکت‌های ترکیه‌ای
پس از اینکه ترکیه از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرد، شرکت‌های ترکیه‌ای با فشار‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای از سوی غرب مواجه هستند.
کد خبر : ۱۵۹۶۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، رئیس یک شرکت ترکیه‌ای متخصص در عرضه لوازم آرایشی و لوازم خانگی به روسیه تایید کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای با فشار زیاد و بی سابقه از سوی غرب مواجه هستند؛ چراکه آنکارا از اعمال تحریم‌ها علیه مسکو خودداری می‌کند و این نشان می‌دهد که کشور‌های غربی تهدید به توقف تراکنش‌های بانکی سوئیفت با ترکیه می‌کنند.

در این زمینه، یک منبع روسی به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: «از آغاز وضعیت اوکراین تاکنون با چنین فشاری در رابطه با تجارت روسیه مواجه نبوده‌ایم» و افزود: تهدید‌های آشکاری در خصوص مبادلات از طریق سوئیفت وجود دارد که وضعیت را بسیار سخت می‌کند.

روزنامه «اکونومیک» ترکیه پیشتر گزارش داده بود که صادرکنندگان ترکیه با امتناع بانکی از انجام نقل و انتقالات مالی از روسیه مواجه شده اند.

به نوشته همین روزنامه ترکیه ای، نقل و انتقالات مالی از اول ژانویه تقریباً متوقف شده است و صادرکنندگان منتظر تصمیمات فوری برای ادامه عملیات تجاری با روسیه هستند، زیرا وزارت بازرگانی ترکیه این موضوع را به دست خود گرفته است.

یک منبع آگاه پنجشنبه گذشته به اسپوتنیک گفت: ما انجام برخی از نقل و انتقالات را از فدراسیون روسیه آغاز کرده ایم و از مشخص کردن اینکه کدام بخش‌های صادراتی قادر به دریافت انتقال در این روز خواهند بود خودداری کرد.

این منبع افزود: بانک‌های دولتی تا حدی پرداخت‌ها را آغاز کرده‌اند. در مورد بانک‌های خصوصی، قرار است این تصمیم در اواخر ماه جاری، یعنی بیست‌وپنجم ماه جاری انجام شود.

یک منبع آگاه در آنکارا پیشتر توضیح داده بود که «مشکل تراکنش‌های مالی از ابتدای سال جاری وجود داشته و این به دلیل فشار بر ترکیه به دلیل تحریم‌های غرب است».

وی تاکید کرد که بخش بانکی هیچ مدرکی مبنی بر کمک طرف ترکیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه دریافت نکرده است. 

شایان ذکر است که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مارس ۲۰۲۳ تایید کرد که آنکارا به تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه نخواهد پیوست.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: روسیه ترکیه تحریم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر