27 اسفند 1402 - 10:25
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

بانک مرکزی وارث ناترازی‌های نیم قرن گذشته/ ایجاد انضباط بانکی ره‌آورد مدیریت فرزین است

بانک مرکزی وارث ناترازی‌های نیم قرن گذشته  ایجاد انضباط بانکی ره‌آورد مدیریت فرزین است
ثبات اقتصادی از مسائلی است که در اقتصاد کشور‌های جهان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به همین دلیل از سطح قیمت‌ها و نرخ ارز مهمتر است.
کد خبر : ۱۵۹۷۶۷

رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص معضل ناترازی‌ها در نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: باید به این موضوع مهم اشاره شود که متاسفانه در حال حاضر بانک مرکزی وارث ناترازی‌هایی است که از نیم قرن گذشته در اقتصاد ایران به وجود آمده؛ بنابراین رفع این حجم از ناترازی‌ها توسط بانک مرکزی در مدت زمان یک ساله سخت است؛ اما با این حال باید گفت عملکرد بانک مرکزی در یک سال گذشته در برابر عملکرد دولت‌ها و روسای سابق بانک مرکزی که ناترازی‌ها را به سال بعد موکول می‌کنند مثبت ارزیابی می‌شود.

 

وی در خصوص تلاش بانک مرکزی برای ایجاد ثبات اقتصادی و پیامد‌های مثبت این موضوع بر اقتصاد کلان و اطمینان خاطر فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف گفت: وجود ثبات اقتصادی از جمله مهمترین مسائلی است که در اقتصاد کشور‌های جهان جایگاه ویژه‌ای دارد به این دلیل هم ثبات اقتصادی از سطح قیمت‌ها و نرخ ارز مهمتر است.

 

این اقتصاددان معتقد است: هرچند انتظارات تورمی شعله افزایش نرخ‌ها را روشن نگاه می‌داشت و زمینه ساز افزایش قیمت در دوره‌های بعدی کوتاه مدت بود، اما خوشبختانه با ثبات ارزی نسبی ایجاد شده طی یکسال گذشته آمار‌ها موید نتایج اثرات مثبت ثبات ارزی در کاهش انتظارات تورمی است.

 

وی در ادامه بیان کرد: ممکن است در یک دوره طولانی مدت چند ساله نرخ ارز بالایی داشته باشیم، اما وجود ثبات اقتصادی در یک سال اخیر دورنمای روشنی از رقم‌ها و نرخ‌ها به فعال اقتصادی برای فعالیت‌ها می‌دهد؛ در حالی که نوسان در نرخ ارز و نبود ثبات، فعالان اقتصادی را از بازار کار و تولید پس می‌زند. طبیعتا اتخاذ تصمیمات درست در راستای ثبات اقتصادی و ارزی در بلند مدت به رشد تولید و به تبع آن اشتغالزایی بیشتر کمک می‌کند.

 

این اقتصاددان در خصوص موضوع عملکرد رئیس بانک مرکزی در یکسال گذشته گفت: با توجه به اینکه بخشی از تغییرات در نرخ ارز به دلیل افزایش نقدینگی در بانک‌هایی است که از قوانین بانک مرکزی تبعیت نکردند؛ به نظر می‌رسد بعد از روی کار آمدن آقای فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی شاهد اقدامات بسیار مفیدی در زمینه انضباط بانکی و به دنبال آن افزایش ثبات اقتصادی هستیم.

 

وی در ادامه اشاره ای به بحث دیپلماسی ارزی و بانکی این نهاد سیاست گذار پولی داشت و تصریح کرد: همکاری مطلوب بانک مرکزی با وزارت امور خارجه در راستای رایزنی با کشور‌های مختلف در زمینه تقویت همکاری‌های پولی و بانکی و ارزی و باز پس‌گیری بخشی از مطالبات ارزی ایران از جمله مولفه‌های مهم و تاثیر گذار در ثبات نسبی اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

 

سعادت در پایان افزود: با توجه به توانمندی‌های به اثبات رسیده رئیس کل بانک مرکزی در یکسال گذشته امیدواریم با تسلط بیشتر دکتر فرزین بر مسائل مرتبط با رسالت‌های بانک مرکزی در سال دوم مدیریت وی شاهد تحول هر چه بیشتر در ساختار‌های بانک مرکزی در سمت توسعه مالی و کنترل بیشتر شاخص‌های اقتصادی باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر