29 بهمن 1402 - 08:30
ایبنا گزارش می‌دهد؛

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز
در حوادث سیاسی و اقتصادی، هجمه سنگینی برای ایجاد نوسانات ارزی شکل می‌گیرد که در نهایت به قیمت‌سازی کاذب و سوداگرانه ختم می‌شود.
کد خبر : ۱۵۹۸۸۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، در بهمن ماه امسال تنش‌های بسیاری در خاورمیانه اتفاق افتاد که منجر به نوسان بازار ارز شد. کارشناسان اقتصادی در رابطه با فضای هیجانی بازار ارز بار‌ها هشدار داده‌اند که افزایش نرخ‌ها در چنین شرایطی موقتی بوده و با آرام شدن جوهیجانی، ریزش نرخ‌ها آغاز می‌شود. در این میان، دلالان ارزی همچنان سعی داشتند به نوسانات ارزی دامن بزنند تا دلار‌هایی که در کف قیمتی و پیش از اتفاقات سیاسی خریداری کرده‌اند را به افرادی که اسیر هیجانات کاذب شده‌ بودند، بفروشند.

 

تجربه دهه‌های اخیر که اقتصاد کشور در برخی دوره‌ها بر اثر اتفاقات سیاسی و تحریم‌ها دچار شوک ارزی شده است، نشان می‌دهد که گروهی سودجو با عنوان دلال ارزی همانند علف هرز در این بازار رشد کرده‌اند که مانع ثبات بازار ارز کشور می‌شوند.

 

در تمام کشور‌های دنیا اقدامات مختلفی برای پیشگیری و جلوگیری از دلالی از طریق ایجاد هیجان کاذب در بازار‌ها و خبرسازی وجود دارد و حتی در برخی کشور‌ها چنین فعالیت‌هایی جرم‌انگاری شده است، اما در کشور ما به دلایل مختلفی، دلالان همچنان به نوسانات بازار‌ها دامن می‌زنند. البته دولت، بانک مرکزی و قانون‌گذاران کشور با اقدامات مختلف تلاش کرده‌اند از چنین اقداماتی جلوگیری کنند، اما حوادث سیاسی متعددی که می‌تواند دست‌مایه دلالان برای دامن زدن به هیجانات بازار‌ها باشد، موجب حفظ حیات این قشر مخرب اقتصاد کشور شده است.

 

رصد اخبار، تحلیل‌ها و مطالبی که در فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف پس از حوادث سیاسی و انتشار اخبار منفی خارجی منتشر می‌شود به روشنی نشان می‌دهد که دلالان ابزار‌های رسانه‌ای مختلفی در رسیدن به اهداف سوداگرانه خود دارند.

 

کانال‌های تلگرامی؛ ابزار افزایش انتظارات تورمی

 

ایران به دلیل جایگاه مهم در مناسبات جهانی و توازن قدرت میان غرب و شرق، در طول دهه‌های اخیر تجارب تاریخی متنوع و پرحادثه‌ای در حوزه سیاسی و اقتصادی دارد و این مسئله موجب حساسیت بالای انتظارات مردم جامعه نسبت به اخبار مختلف شده و در چنین شرایطی تنها کافیست که یک خبر سیاسی یا اقتصادی از سوی چندین رسانه پرمخاطب با بزرگنمایی و پوشش گسترده منتشر شود تا اثرات خود را در مدت کوتاهی در افزایش هیجانات و انتظارات تورمی نشان دهد.

 

یکی از ابزار‌های دامن زدن به نوسانات ایجاد کانال‌های تلگرامی نرخ فردایی ارز است. این کانال‌های به محض اینکه یک خبر سیاسی و اقتصادی منفی منتشر می‌شود، به طور ناگهانی نرخ‌های اعلامی خود را افزایش می‌دهند تا انتظارات تورمی را با ایجاد هیجانات کاذب افزایش دهند. این در حالیست که هیچگونه معامله واقعی پشت این نرخ‌های اعلامی وجود ندارد و به هیچ وجه عملکرد این کانال‌ها و اینکه نرخ‌ها از چه فرآیندی استخراج می‌شوند، شفاف نیست.

 

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز

 

در نوسان ارزی که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، برخی از کانال‌های تلگرامی در شب هشتم بهمن ماه همزمان با خبر هلاکت سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی، به یکباره نرخ‌های بالایی را برای دلار اعلام کردند، در حالی که در آن ساعات بازار ارز تعطیل بود. این کانال‌ها حتی پس از نیمه شب نیز برای دلار نرخ تعیین می‌کردند و حال سوال اینجاست این نرخ‌ها در این ساعات از کجا استخراج می‌شود؟ برای این پرسش هیچ پاسخی جز نرخ‌های ساختگی برای ایجاد جو هیجانی و دامن زدن به نوسانات وجود ندارد.

 

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز

 
اظهارات عجیب و غریب کارشناس‌نما‌ها

 

به واسطه شرایط خاص اقتصادی کشور، بازار تحلیل ارزی نیز بسیار داغ است و برخی از این راه در فضای مجازی دنبال‌کنندگان بسیاری جمع کرده و کسب درآمد می‌کنند. در واقع می‌توان گفت افزایش نرخ ارز برای این گروه حتی از سودی که دلالان کسب می‌کنند نیز درآمد بادآورده بهتری دارد.

 

با یک اتفاق سیاسی، انواع و اقسام تحلیل‌های مختلف با کلیدواژه‌های ناامیدکننده و لحن‌های عوام فریبانه سطح فضای مجازی و برخی رسانه‌ها را پرمی‌کند. بیان کلیدواژه‌هایی از قبیل فنر ارزی، شوک بزرگ، آینده تاریک اقتصادی، بحران بزرگ و از این قبیل اصطلاحات، بدون هیچگونه استدلال علمی و منطقی را ممکن است بار‌ها شنیده باشید؛ این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از یک کارشناس‌نما باشد.

 

در مدت شش ماهه‌ای که در سال جاری نوسانات بازار ارز کشور به خوبی توسط بانک مرکزی کنترل شد و شاهد ثبات بازار ارز بودیم، کارشناس‌نما‌هایی که خود را تحلیلگر بازار‌های مالی معرفی می‌کنند، صحبت از ادامه روند ثبات بازار‌ها تا پایان سال می‌کردند، اما در کمال تعجب این روز‌ها از پیش‌بینی درست خود از نوسان صحبت می‌کنند! این شیادان عرصه اقتصاد تنها به دنبال کسب منفعت شخصی با تشویش اذهان عمومی و عوام فریبی را دارند. این افراد نه غم نان دارند و نه غم نام، در لحظه‌ای رنگ عوض می‌کنند و بدون اینکه نگران آبروی خود و معیشت مردم باشند، تنها به فکر سود هستند.

 

زیان سنگین افرادی که به حرف شیادان گوش کردند

 

بازار ارز کشور از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال نیز نوسان ارزی را تجربه کرد. در اوج هیجانات این سه ماهه بسیاری از کارشناس‌نماها، رسانه‌های نامعتبر و حتی افراد معمولی که هیچ سواد اقتصادی نداشتند، بدون توجه به متغیر‌های کلان و واقعیت‌های اقتصادی کشور، پیشنهاد خرید دلار، طلا و سکه برای حفظ ارزش پول را می‌دادند، اما پس از چندماه تمام خریداران دلار زیان سنگینی کردند و دلار از سقف ۶۰ هزار تومانی با آرام شدن جوهیجانی به کانال ۴۶ هزار تومانی رسید.

 

رسانه‌های معاند برای شوک ارزی کشور به هر دری می‎‌زنند

 

رسانه‌های معاند و مخالف در تمام ایام برای ایجاد ناامیدی و دامن زدن به شوک ارزی کشور تلاش می‌کنند؛ تا علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور، با ایجاد ناامیدی از رشد اقتصادی و فعالیت‌های مولد در کشور جلوگیری کنند. جنگ، حمله تروریستی، بحران فقر، بحران بزرگ بیکاری، قحطی و آینده تاریک اقتصادی قابی است که رسانه‌های معاند در تمام ساعات شبانه روز از ایران ارائه می‌کنند، اما در طول تمام سال‌هایی که این خبر‌ها منتشر شد، هیچگاه شاهد چشم‌اندازی منفی و تاریکی که به دروغ نشان می‌دهند، نبودیم. گرچه مشکلات اقتصادی و فرهنگی بسیاری وجود دارد اما به تاریکی نگاهی که این رسانه‌ها نشان می‌دهند، نبوده است.

 

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز

 

عملکرد مشکوک رسانه‌های داخلی

 

متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی نیز فعالیت‌های عجیبی انجام می‌دهند. یکی از رسانه‌های داخلی کشور که گزارش نرخ ارز غیررسمی را نیز در سایت خود منتشر می‌کند، در ساعاتی که تمام رسانه‌های معاند، رسانه‌های مرتبط با دلالان، کارشناس‌نما‌ها و کانال‌های تلگرامی برای دامن زدن به نوسانات قدرت خود را تجمیع کرده‌اند، نرخ اعلامی خود را بالاتر از کانال‌های تلگرامی اعلام کرده است. چنین اقداماتی تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و اعتبار این رسانه‌ها را مخدوش می‌کند.

 

تراژدی قیمت‌سازی در بازار ارز

 

جنگ نابرابر و تمام عیار اقتصادی؛ نباید تحت تاثیر هیجانات باشیم

 

در حال حاضر کشور در یک جنگ نابرابر و تمام عیار اقتصادی است. در چنین شرایطی که هجمه‌های بسیاری برای برهم زدن امنیت و ثبات اقتصادی کشور شکل گرفته، نباید هر مطلب و تحلیلی را به راحتی باور کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم؛ بلکه باید با بالابردن اطلاعات و استعلام صحت اخبار و تحلیل‌ها از اشخاص و رسانه‌های معتبر و مطلع از اشتباه خود جلوگیری کرده و این مسئله را برای دیگران نیز تبیین کنیم. با این کار متحمل ضرر و زیان‌های روانی و مالی ناشی از باورکردن اخبار و تحلیل‌های نادرست نیز نخواهیم شد.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر