اقتصاد عربستان سعودی منقبض شد

اقتصاد عربستان سعودی منقبض شد
اداره آمار عربستان سعودی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش فعالیت‌های تولید نفت ۰.۹ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۵۹۹۵۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، وزارت انرژی عربستان سعودی به آرامکو دستور داد تا برنامه افزایش حداکثر ظرفیت پایدار خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز متوقف کند.

تولید ناخالص داخلی عربستان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۰.۹ درصد کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش ۹.۲ درصدی در بخش نفت قرار گرفت.

بر اساس داده‌های اداره کل آمار عربستان، در حالی که فعالیت‌های غیرنفتی به رشد ۴.۶ درصدی، علاوه بر رشد ۲.۱ درصدی در فعالیت‌های دولتی دست یافتند.

طی سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی ۳.۷ درصد به صورت سالانه کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش ۱۶.۴ درصدی فعالیت‌های نفتی قرار گرفت.

این در حالی است که فعالیت‌های غیرنفتی و دولتی به ترتیب ۴.۳ و ۳.۱ درصد رشد داشته اند.

رویترز در رابطه با تولید نفت به نقل از یک منبع بخش نفت اعلام کرد که اعلام ناگهانی عربستان سعودی مبنی بر عقب نشینی از برنامه خود برای توسعه ظرفیت تولید نفت حداقل از ۶ ماه پیش آماده شده بود.

دیروز، وزارت انرژی عربستان سعودی به آرامکو دستور داد تا برنامه‌های افزایش حداکثر ظرفیت پایدار خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز متوقف کند و به هدف قبلی ۱۲ میلیون بشکه در روز بازگردد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که طبق محاسبات رویترز، عربستان سعودی در حال حاضر ظرفیت مازاد ۳ میلیون بشکه در روز، معادل ۲.۹ درصد از کل تقاضای روزانه جهانی را دارد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر