24 بهمن 1402 - 10:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی باعث کنترل انتظارات تورمی می‌شود

کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی باعث کنترل انتظارات تورمی می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی موجب ثبات بازار ارز می‌شود.
کد خبر : ۱۶۰۳۳۵

به گزارش ایبنا، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه اخیر هیات دولت عنوان کرده بود که نرخ رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دی ماه مثبت ۵.۲ درصد شد و پایه پولی هم با روند نزولی طی یک سال گذشته به ۳۱.۷ درصد کاهش یافت. نرخ رشد نقدینگی نیز بعد از ۵۵ ماه به پایین‌ترین میزان خود یعنی به ۲۵.۲ درصد رسید و د واقع هدف ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی برای سال ۱۴۰۲ محقق شد.

در همین باره، محمد واعظ‌ برزانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کاهش نرخ رشد نقدینگی تحت تاثیر مجموعه سیاست‌هایی است که بانک مرکزی طی ماه‌های اخیر اتخاذ کرد، افزود: دلیل کاهش رشد نقدینگی مقابله بانک مرکزی با ناترازی مالی بانک‌های تجاری است، به این معنا که بانک‌های تجاری از یک مقداری به بعد نمی‌توانند تسهیلات پرداخت کنند. در ادامه این سیاست، اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز کاهش یافته و در نهایت رشد نقدینگی هم نزول کرده است.

واعظ برزانی تصریح کرد: هدف دیگر این است که بانک مرکزی به مانند گذشته تمایلی به وارد کردن منابع اصلی جدید به عنوان منابع پایه پولی در تراز نامه خود ندارد. از طرف دیگر استقراض دولت سیزدهم از بانک مرکزی تقریبا صفر است.

این اقتصاددان اظهار کرد: کاهش پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی موجب خواهد شد تا روند بازار ارز با ثبات شود، اما رفتار کوتاه مدت بازار ارز مستلزم مدیریت موثر جریانات سوداگری است.

واعظ برزانی در پایان با تاکید بر اینکه کاهش پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی به کاهش انتظارات تورمی منجر خواهد شد، گفت: اگر بانک مرکزی موفق به مدیریت موثر بازار ارز به عنوان منبع کوتاه مدت تزریق تورم یا منبع فوری تزریق تورم در اقتصاد ملی شود، آنگاه ثبات همراه با روند کاهش نرخ تورم، خود عامل تعدیل انتظارات تورمی خواهد شد، زیرا معمولا عوامل اقتصادی براساس تجربیات گذشته نرخ تورم آینده را پیش بینی می‌کند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر