06 اسفند 1402 - 11:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

انتشار گواهی سپرده خاص منجر به تقویت تولید و اشتغال می‌شود

انتشار گواهی سپرده خاص منجر به تقویت تولید و اشتغال می‌شود
یک کارشناس پولی و بانکی گفت: هدف اصلی و مهم بانک مرکزی از انتشار گواهی سپرده، تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی است.
کد خبر : ۱۶۰۳۳۶

فرشاد قاسمعلی؛ کارشناس پولی و بانکی با اشاره به انتشار گواهی سپرده خاص و تداوم این سیاست از سوی بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: بانک مرکزی نسبت به انتشار این اوراق با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه اقدام کرد تا تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید بهتر و بیشتر عملیاتی شود.

قاسمعلی تصریح کرد: یکی از مزایای خوب این اوراق این است که سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه به دولت کمک می‌کند تا منابع مالی بنگاه‌های تولیدی را تامین کند، بنابراین با این اقدام دولت کمتر به سراغ منابع مالی خودش می‌رود.

وی اضافه کرد: این ابزار کمک می‌کند تا با تقویت تولید تاثیر تحریم بر کشور هم کمتر شود و همچنین پایه‌های مستقل‌تری برای توسعه اقتصادی ایران فراهم می‌کند.

قاسمعلی اظهار کرد: یکی از مزایای مهم انتشار گواهی سپرده خاص در شرایط کنونی این است که سرمایه‌ها را از بازار‌های سفته بازی مانند بازار‌های ارز، طلا، خودرو و مسکن خارج و این سرمایه‌ها را مستقیما جذب تولید می‌کند. در ادامه این اوراق به افزایش تولید و اشتغال کمک می‌کند که در نهایت به رشد اقتصادی نیز منجر می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی عنوان کرد: با رشد اقتصادی که به سبب انتشار گواهی سپرده خاص محقق می‌شود، سرمایه‌های بیشتری از بازار‌های سفته بازی خارج و به تولید و بازار سرمایه هدایت خواهد شد.

قاسمعلی در پایان تاکید کرد: اطمینان از مصرف درست این منابع و ایجاد سیاست‌های مالی پایدار می‌تواند تأثیر مثبت این ابزار‌ها را تضمین کند که این امر با نظارت بانک مرکزی تحقق می‌یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر