28 بهمن 1402 - 18:42

صادرات گاز ایران به عراق افزایش می‌یابد

صادرات گاز ایران به عراق افزایش می‌یابد
سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که صادرات گاز ایران به عراق در مرحله پیش رو افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۶۰۵۱۳

به گزارش ایبنا، محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، دیروز جمعه از توافق تهران با بغداد برای تامین ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز خبر داد.

 

وی تصریح کرد: با تکمیل دوره تعمیر و نگهداری خطوط لوله انتقال گاز ایران به عراق جریان صادرات گاز به مقادیر معمول مورد توافق بازخواهد گشت.

 

آل صادق به خبرگزاری دولتی عراق (واع) گفت: ایران همیشه از عراق در موضوع انرژی حمایت می‌کند و خدمات خود را چه از طریق صادرات گاز و چه از طریق صادرات مستقیم برق ارائه می‌کند.

 

وی افزود: در مقطع اخیر به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری سالانه خطوط لوله گاز مورد استفاده برای صادرات به عراق در خاک ایران، جریان انتقال گاز به عراق با کاهش مواجه بود، اما به طور کامل قطع نشد و در حال بازگشت به حالت عادی قبلی خود است.

 

سفیر ایران تاکید کرد: تهران و بغداد درباره صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق به منظور بهره برداری از نیروگاه‌های این کشور توافق کرده‌اند و ایرانی‌ها در این زمینه تلاش خود را به کار بسته‌اند و ما تأکید می‌کنیم که تابستان آینده شاهد افزایش جریان گاز به عراق خواهیم بود.

 

به گفته زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق میانگین تولید برق در عراق ۲۶ هزار مگاوات است، اما به طور موقت به دلیل تعمیراتی در خطوط لوله انتقال گاز از ایران به عراق طی یک ماه گذشته تاکنون میانگین تولید برق به ۱۶ هزار مگاوات رسیده است.

 

کشور ایران در حالت معمول بدون هیچ مشکلی گاز را با نرخ روزانه ۴۰ میلیون فوت مکعب به عراق صادر می‌کند، در حالی که کل نیاز روزانه عراقی‌ها به گاز به ۵۵ میلیون فوت مکعب می‌رسد.

 

نبیل المرسومی، استاد اقتصاد دانشگاه المعقل بصره درباره نیاز فعلی عراق به گاز تاکید کرد: نیاز عراق به گاز بسیار بیشتر از مقدار تولید در این کشور است. عراق سالانه حدود ۳ میلیارد فوت مکعب استاندارد گاز تولید می‌کند که نیمی از آن به شکل گاز همراه سوزانده می‌شود و روی حدود ۱.۶ میلیون فوت مکعب استاندارد آن سرمایه گذاری می‌شود، در شرایطی که عراق حدودا به ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر