04 اسفند 1402 - 23:40

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم
گزارش جدید مرکز آمار نشان داد رشد اقتصادی کشور در سه ماهه سوم سال با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی، تداوم داشته است.
کد خبر : ۱۶۰۷۱۷

به گزارش ایبنا، این گزارش نشان می‌دهد اقتصاد کشور در پاییز امسال هم به رشد خود ادامه داده است. طبق این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی در پاییز امسال ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون نفت بوده است. جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در پاییز امسال به شرح زیر گزارش شده است.

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

همچنین طبق گزارش مرکز آمار، رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه ابتدایی امسال با احتساب بخش نفت و گاز ۶.۷ درصد و بدون احتساب بخش نفت و گاز ۴.۲ درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد اقتصاد کشور با وجود اجرای سیاست‌های انقباضی همچنان در مسیر رشد مثبت قرار دارد. جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد در ۹ ماهه ابتدایی امسال به شرح زیر بوده است.

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

نگاهی به رشد ۹ ماهه اقتصادی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد رشد ۹ ماهه امسال یکی از بالاترین رشد‌ها در طی سال‌های اخیر بوده است.

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

همچنین رشد اقتصادی ۹ ماهه بدون احتساب نفت هم، همچنان در محدوده بالایی قرار دارد.

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

 

سرمایه گذاری یکی از الزامات حیاتی برای رشد اقتصادی به شمار می‌رود. بررسی این شاخص مهم اقتصادی نشان می‌دهد طی سه سال اخیر تشکیل سرمایه روند مثبت را در پیش گرفته است. گزارش اخیر مرکز آمار هم حاکی از آن است که طی ۹ ماه نخست سال جاری شاخص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشد ۴.۷ درصدی را ثبت کرده است.

تداوم رشد اقتصادی همزمان با کاهش تورم

رشد اقتصادی با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی

تحقق رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد کشور در ۹ ماه نخست سال جاری در شرایطی رخ داد که بانک مرکزی سیاست‌های مختلفی برای کاهش تورم اجرا کرد. بخش زیادی از این سیاست‌ها که به منظور کاهش تورم اجرا شد، جزو سیاست‌های انقباضی است که طبق ادبیات رایج علم اقتصاد، اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد. با این حال با اجرای سیاست‌های مختلف به منظور حمایت از تولید و فعالیت‌های اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش تورم به طور همزمان محقق شده است. کاهش مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد، تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، اجرای سیاست‌های مختلف به منظور تامین مالی واحد‌های تولیدی، تغییر ترکیب هزینه‌های بودجه در راستای افزایش بودجه عمرانی و زیرساختی و برخی اقدامات دیگر، سبب شد با وجود اجرای سیاست‌های ضدتورمی، رشد اقتصادی در کشور ادامه یابد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر