07 اسفند 1402 - 09:43

صادرات به روسیه از ۲ میلیارد دلار گذشت

صادرات به روسیه از ۲ میلیارد دلار گذشت
سفیر ایران در مسکو اعلام کرد: صادرات محصولات ایرانی به روسیه در سال ۲۰۲۳ به بیش از دو میلیارد دلار رسید.
کد خبر : ۱۶۰۷۶۶

به گزارش ایبنا، کاظم جلالی گفت: بنا بر آخرین آمار دریافتی، صادرات محصولات ایرانی به روسیه به بیش از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی رسید که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مستندات آمار اعلامی صادرات بیش از دو میلیارد دلاری، اعلام شفاهی مسئولان گمرک روسیه است، گفت: اختلاف آماری بین گمرکات ایران و روسیه در صادرات محصولات ایرانی وجود دارد که دلایل فنی دارد، البته هنوز روس‌ها آمار رسمی و نهایی سال ۲۰۲۳ را اعلام نکرده‌اند، اما بنا بر گفتگو‌هایی که با مسئولان روس داشته‌ایم، میزان صادرات ما افزایش قابل توجهی داشته است.

سفیر ایران در مسکو گفت: آمار واقعی صادرات محصولات ایرانی به روسیه می‌تواند از این رقم هم بیشتر باشد چرا که بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می‌شود.

جلالی همچنین گفت: در سال ۲۰۲۳ میلادی، صادرات محصولات روسیه به ایران نسبت به سال قبل کاهش یافت که این کاهش به علت آن بود که وضعیت تولید گندم در ایران خوب بود، از این رو، میزان کمتری گندم از روسیه خریداری کردیم و به همین دلیل، رقم صادرات این کشور به کشور ما کاهش یافت.

سفیر ایران در روسیه در ادامه امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را موفقیتی بزرگ توصیف کرد و گفت: در این راستا، دولت، پیگیری‌ها و مذاکراتی را در دو سال گذشته انجام داد و در نهایت، دی‌ماه ۱۴۰۲ این توافقنامه در سن‌پترزبورگ به امضای وزیر صمت ایران و مقامات کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا رسید.

وی اظهار داشت: پس از امضای این موافقت‌نامه، منتظر هستیم که دولت‌های هر ۶ کشور (ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا: روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان)، آن را به شکل لایحه به پارلمان‌ها ارائه کنند تا پس از تصویب در مجالس، لازم الاجرا شود.

جلالی با بیان‌اینکه تعرفه گمرکی افزون بر ۹۰ درصد کالا‌ها در مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا با اجرایی شدن این موافقت‌نامه، صفر خواهد شد، گفت:‌انتظار بر این است که این موافقت‌نامه هر چه سریعتر به تصویب مجالس کشور‌های طرف قرارداد برسد، چرا که در رشد مبادلات تجاری نقش مهمی خواهد داشت.

وی با اشاره رهنمود‌های مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تحقق هدف اقتصاد درون‌زای برون‌گرا را در توسعه صادرات دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، صادرات محصولات ایرانی به کشور‌های عضو این اتحادیه ارتقای چشمگیری داشته باشد که قطعا بخشی از این رشد مبادلات در ارتباط با کشور روسیه خواهد بود.

جلالی در مورد سخنان اخیر الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران مبنی بر اینکه روسیه و ایران تقریبا به طور کامل از ارز‌های ملی و سیستم‌های بانکی خود در تجارت دوجانبه استفاده می‌کنند گفت: تمام تلاش مسئولان دو کشور بر روی این امر متمرکز است که ما از ارز‌های ملی در مبادلات استفاده کنیم و مبادلات بر اساس روبل و ریال باشد.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌های تهران – مسکو در حوزه پولی و بانکی بر این است که حجم مبادلات بر اساس ارز‌های ملی افزایش یابد و این موضوع، رویکرد جدی دو کشور است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: همکاری‌های پولی و بانکی در حال گسترش است و توافقات خوبی در سفر اخیر آقای فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به مسکو و دیدار وی با مقامات بانک مرکزی روسیه شکل گرفت که با اجرایی شدن این توافقات، بسیاری ازموانع پولی و بانکی برداشته می‌شود.

جلالی ابراز امیدواری کرد که مبادلات پولی و بانکی تهران - مسکو در سال ۱۴۰۳ به صورت روان‌تر انجام شود.

وی یادآور شد: مهمترین مقوله‌ای که در ارتقای پایدار تجارت داریم، مسأله تسویه حساب‌ها است و اصولاً تجارت بر اساس یک تسویه حساب شفاف می‌تواند شکل گیرد و اینکه تجار بتوانند ارتباطات خود را بهتر برقرار کنند؛ این همان موضوعی است که نظامات بانکی دو کشور در حال فراهم کردن بستر‌های آن است.

وی در مورد ایجاد یک خط اعتباری در بانک نخست کشور روسیه برای حمایت از صادرات محصولات این کشور به ایران و امکان اقدام مشابه برای حمایت از محصولات ایرانی گفت: این گرایش در مجموعه مقامات کشور وجود دارد که این اتفاق بیافتد؛ عملا باید به صادرکنندگان کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به جلسات خود با تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی که به منظور شرکت در نمایشگاه‌های کشور روسیه به مسکو سفر می‌کنند، گفت: آن‌ها علاقه‌مند به فعالیت در بازار روسیه هستند، از طرفی، همگی درک کرده‌اند که بازار روسیه، بازار بسیار بزرگی است و از سوی دیگر، ایران هم با توجه به بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوب، می‌تواند سهم مناسبی را از بازار روسیه به خود اختصاص دهد.

جلالی با اشاره به تلاش‌ها برای حل مشکلات در حوزه ترانزیت، لجستیک، پولی و بانکی، گمرکی و حوزه شناخت با هدف توسعه مناسبات ایران و روسیه گفت: معتقد هستم که ما نیز باید برای صادرکنندگان ایرانی تسهیلاتی همچون خط اعتباری را ایجاد کنیم تا آن‌ها به صادرات کالا‌های خود به روسیه تشویق شوند.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر