11 اسفند 1402 - 16:00
رئیس سابق بانک ملی آمریکا:

تورم را کنترل کنید، ریال احیاء می‌شود

تورم را کنترل کنید، ریال احیاء می‌شود
رئیس سابق بانک ملی آمریکا گفت: قیمت بالای نفت به خودی خود یک مزیت فوق‌العاده برای پول ایران است.
کد خبر : ۱۶۰۸۴۳

به گزارش ایبنا "ریچارد واگ"، رئیس سابق بانک ملی آمریکا معتقد است، بهبود تجارت و اقدامات برای تقویت رشد اقتصادی، مسیر بسیار مطلوب‌تری نسبت به نرخ‌های بهره بالا برای تقویت ارزش ریال است.

"ریچارد وید واگ" همچنین یک تاجر، سرمایه‌دار و نویسنده آمریکایی است که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به عنوان وزیر بانکداری و اوراق بهادار پنسیلوانیا خدمت کرده است. وی در کالج دانشگاه تگزاس تحصیل کرده است. او در بانک ملی آمریکا (American National Bank) در آستین که بعد‌ها به بانک MBank تغییر نام داد، کار کرده و مدیر ارشد بازاریابی این بانک بوده است و بعد‌ها رئیس و مدیر عامل این بانک شد. در سال ۲۰۰۰ Juniper Bank را در ایالات متحده آمریکا تاسیس کرد.

"پرونده یک سالگرد بدهی"، "تاریخچه کسب و کار ایالات متحده"، "فاجعه اقتصادی بعدی"، "تاریخچه مختصر عذاب" و "پارادوکس بدهی، مسیری جدید به سوی رفاه بدون بحران" از جمله آثار وی به شمار می‌روند. "پارادوکس بدهی، مسیری جدید به سوی رفاه بدون بحران"، کتاب اخیر وی به شمار می‌رود که توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است. "ریچارد وید واگ" در این کتاب می‌گوید: وقتی از بدهی و تاثیر آن بر اقتصاد صحبت می‌کنیم، تقریباً همیشه منظورمان "بدهی دولتی" است. با این حال، این تنها بخش کوچکی از تصویر است. افراد، شرکت‌های خصوصی و خانوار‌ها تریلیون‌ها بدهی دارند و این بدهی‌های خصوصی برای درک اقتصاد حیاتی هستند.

در این کتاب نمادین، ریچارد وگ دارایی‌ها، بدهی‌ها و درآمد‌های کل کشور آمریکا، بخش خصوصی و دولتی را بررسی می‌کند تا ارزش خالص آن را آشکار کند. تحلیل کل‌نگر او نشان می‌دهد که عامل واقعی که هم بحران‌های مالی و هم نابرابری مارپیچی را پیش می‌برد، اما به طور متناقض، رشد اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد. از سویی، بدهی‌های خصوصی نیز رو به افزایش است. تناقض این است که در حالی که بدهی ضروری است و اقتصاد آمریکا به آن متکی است، بی‌ثباتی نیز به همراه دارد، مگر اینکه به صورت دوره‌ای اهرم‌زدایی شود و انجام این کار بسیار سخت است. با این حال، می‌توان آن را به دقت مدیریت کرد.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی هفته‌نامه "تازه اقتصاد" با "ریچارد وید واگ" بانکدار و اقتصاددان شناخته شده آمریکایی را می‌خوانید:

سوال اصلی و فرضیه شما در کتاب "پارادوکس بدهی، مسیری جدید به سوی رفاه بدون بحران" چه بوده است؟

این کتاب پارادوکس بدهی هفت کشور بزرگ جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و نقش رشد بدهی در ایجاد ثروت و افزایش نابرابری و بحران مرتبط با انباشت سریع بدهی بخش خصوصی را نیز بررسی می‌کند. این کتاب راهبرد‌هایی را برای اجتناب از بحران و کاهش سطوح بالای بدهی در صورت رسیدن به آن‌ها مورد بحث قرار می‌دهد.

تقویت ارزش پول ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت‌ها شناخته می‌شود. برای تحقق این هدف چه پیش‌نیاز‌هایی وجود دارد؟

یک عامل کلیدی، صرفاً رشد کل اقتصاد است و رشد واقعی قوی به نفع یک ارز است. یکی دیگر از واقعیت‌های اساسی تراز تجاری نسبی است. در عین حال، تراز تجاری مطلوب به رشد ارز یک کشور کمک می‌کند. نرخ‌های بهره نیز مهم هستند، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به نفع قدرت ارز است. استقراض به پول خود یک کشور در مقابل ارز خارجی، نیز یک عامل مهم است.

اگر بخواهیم مرحله بندی کنیم، احیاء و تقویت ارزش پول ملی از کجا باید شروع شود؟ مشخصا توصیه شما به سیاست‌گذاران پولی در ایران چیست؟

قیمت بالای نفت به خودی خود یک مزیت فوق‌العاده برای پول ایران است. اما قیمت نفت در نوسان است، بنابراین یک حوزه مهم تمرکز مداوم، باید تقویت روابط تجاری و مطلوبیت تراز تجاری باشد.

دستیابی به پیش‌نیاز‌های تقویت ارزش پول ملی مانند رشد مثبت اقتصادی و کنترل تورم، چقدر زمینه افزایش سرعت رشد ارزش پول ملی را فراهم می‌کند؟

رشد قوی و بهبود تراز تجاری، تاثیر نسبتاً مستقیمی بر بهبود ارزش پول دارد. تورم بالا که ایران مرتباً آن را تحمل کرده است، می‌تواند بر ارزش‌گذاری ریال تاثیر منفی بگذارد. به نظر می‌رسد که در ایران برای پرداخت هزینه‌های دولت مقداری چاپ ارز (currency) (برخلاف معنای مجازی که معمولاً برای توصیف عملیات پولی بانک مرکزی استفاده می‌شود) وجود دارد و این تمایلی است که همچنان بر ریال تاثیر منفی خواهد گذاشت، مگر اینکه مهار شود.

دولت ایران برای تقویت ارزش ریال برنامه‌ریزی کرده است. به نظر شما، برای ایجاد تحول در ارزش ریال، کدام اقدامات باید در اولویت باشد؟

بهبود تجارت و اقدامات برای تقویت رشد اقتصادی، مسیر بسیار مطلوب‌تری نسبت به نرخ‌های بهره بالا است، اما ممکن است برای رسیدن به نتیجه مطلوب، ترکیبی از چندین اقدام لازم باشد.

نمونه‌های احیاء سریع و کوتاه‌مدت پول ملی در کدام کشور‌ها قابل ذکر است؟ دقیقا از چه مسیری حرکت صورت گرفت؟

اقدامات موفقیت‌آمیز در بولیوی، ترکیه و روسیه نمونه‌های خوبی هستند، اما اغلب این اتفاق می‌افتد که موفقیت به دست آمده به دلیل وضعیت ضعیف ارزی، به حالت قبل باز می‌گردد. برای این منظور، هوشیاری مداوم و اقدامات مالی صحیح برای تداوم این موفقیت مورد نیاز است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر