12 اسفند 1402 - 18:47

تاثیر عرضه سکه در بازار و گردش نقدینگی

تاثیر عرضه سکه در بازار و گردش نقدینگی
عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا، در مجموع سرعت گردش نقدینگی را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۰۹۲۴

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا، اثر انقباضی به بازار می‌دهد، گفت: در مجموع این کار سرعت گردش نقدینگی را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت.

محمدرضا اکبری جور بیان کرد: اگر ساختار اقتصاد را در نظر بگیریم و به رفتار بازار توجه کنیم و اتفاقاتی که در بازار می‌افتد را سرکوب نکنیم، کار درست جلو می‌رود. در حال حاضر ما تحت فشار قرار گفتیم و باید این شرایط اقتصادی را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از این کار‌ها حراج سکه است که بانک مرکزی انجام داده، بدین‌ترتیب یک عده سکه می‌خرند و پول از دست آن‌ها خارج می‌شود و در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد؛ این رفتار که یک سیاست انقباضی است می‌تواند پول را از جامعه جمع کند؛ بدین ترتیب سرعت گردش پول در بازار کاهش می‌یابد. وقتی در بازار گردش پول کاهش پیدا می‌کند، اثر انقباضی به بازار می‌دهد که قیمت‌ها را کاهشی می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه اگر عرضه سکه در بازار به کاهش قیمت‌ها منجر نشود، به چه علت است، توضیح داد: اگر با عرضه سکه، قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، یعنی آن اندازه عرضه که اتفاق افتاده، درست برآورد نشده است؛ اما این کار در مجموع مثبت است؛ زیرا کشور ما از نظر ذخایر طلا جزو بهترین کشورهاست.

اکبری‌جور با بیان اینکه نگاه بانک مرکزی برای عرضه سکه در شرایط فعلی درست است، افزود: با وجود این، باید توجه داشت که شرایط بازار چندان مناسب نیست؛ اما در مجموع عرضه سکه در مرکز مبادله سرعت گردش نقدینگی را کاهش می‌دهد و اثر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت.

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر