13 اسفند 1402 - 22:11

بورس گاوی می‌تواند مقابل رشد بازارهای موازی را بگیرد

بورس گاوی می‌تواند مقابل رشد بازارهای موازی را بگیرد
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند روند بورس در معاملات این هفته منجر به کاهش نرخ ارز در بازار شده است.
کد خبر : ۱۶۰۹۷۵

به گزارش ایبنا، بورس این روز‌ها روندی صعودی و پرقدرت به خود گرفته است. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه طی معاملات امروز و دیروز رشد کرد وبا توجه به عقب ماندگی بورس از سایر بازارها، در صورتیکه بازار سرمایه روند افزایشی خود را ادامه دهد می‌تواند با جذب نقدینگی رشد در سایر بازار‌ها از جمله بازار ارز را محدود کند.

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند بورس باید تکان بخورد و به نظر می‌رسد مانند سال‌های گذشته شاهد رشد بازار در روز‌های پایانی سال خواهیم بود. رشد قابل توجه بازار سیگنال مثبتی برای سهامداران است و به نظر می‌رسد معاملات با رشد شاخص‌ها روند صعودی به خود بگیرند.

 

رشد گاوی شاخص‌های عملکردی بورس

 

در پایان معاملات روز یکشنبه سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۶۰ هزار و ۴۷۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۱۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲. ۹۰ درصد بوده است.

 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۵ هزار و ۵۵۹ واحدی در رقم ۷۴۰ هزار و ۲۲۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۲. ۱۵ درصد بوده است.

 

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۳۸ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۸۸۹ واحد به سطح ۱۳۷ هزار و ۴۸۵ واحد رسید.

 

تداوم ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

 

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز مثبت شد و ۶۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

 

امروز نماد توسن (توسعه سامانه‌ی نرم افزاری نگین)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های تمحرکه (ماشین سازی نیرو محرکه)، وساپا (سرمایه‌گذاری سایپا) و ذوب (ذوب آهن) تعلق داشت.

 

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۶۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان رسید.

 

ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۰ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان بود که ۷۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

 

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۵۴ میلیارد تومان رسید.

 

کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

 

در معاملات یکشنبه، ۸۰ نماد صف خرید داشتند و ۴۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۱۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۹۱ درصدی به ۲۴۴ میلیارد تومان رسید.

 

در بازار امروز ۱۳ اسفند ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۷.۰ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۳۱.۵ میلیون تومان بود.

 

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۹.۹میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۱.۵ میلیون تومان بود.

 

بورس دلار را محدود می‌کند؟

 

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه، گفت: عده‌ای از تحلیلگران می‌گویند دلار در واکنش به رخداد‌های سیاسی رشد کرده است. ولی به هرحال تب تند دلار زود نشست و هیجان معامله‌گران افزایشی زیاد دوام نیاورد.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رشد بازار سرمایه یکی از دلایل افت در بازار‌های موازی بوده است و به اصطلاح رشد گاوی بورس در معاملات دیروز و امروز که با ورود پول همراه بوده است، توانسته رشد قیمت دلار را متوقف کند.

 

وی افزود: بورس تهران رشد مناسبی را تجربه کرده و حمایت محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی در محدوده دو میلیون و پنجاه هزار واحد ایستگاه توقف روند نزولی بورس بوده است. شاخص کل نتوانست پایین‌تر از این محدوده تثبیت شود و به بالا بازگشت.

 

آرمند تاکید کرد: در گام اول باید ارزش روزانه معاملات خرد بالای محدوده ۶ هزار میلیارد تومان تثبیت شود تا به برگشت روند در بازار سرمایه بتوان امیدوار شد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر