20 اسفند 1402 - 10:13
وزیر روابط خارجی استان آستراخان روسیه:

مبادلات تجاری ایران و آستراخان روسیه ۱۵ درصد افزایش یافت

مبادلات تجاری ایران و آستراخان روسیه ۱۵ درصد افزایش یافت
مبادلات تجاری استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی به میزان ۱۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۶۱۱۵۱

به گزارش ایبنا، ولادیمیر گالوفکوف در گفت‌وگوی تلویزیونی که از شبکه روسیه ۲۴ پخش شد، افزود: صادرات روسیه از استان آستراخان به ایران ۱۰ درصد افزایش یافته و میزان رشد واردات از ایران ۳۸ درصد بوده است.


وی اظهار داشت: سفر‌های متقابل استانداران گیلان و مازندران ایران به افزایش حمل و نقل دریایی کالا منجر شده است.


وزیر روابط خارجی استان آستراخان روسیه گفت: پیش از این، صادرات مرکبات ایران به این استان از طریق جاده‌ای یا ریلی صورت می‌گرفت که به دنبال توافق استاندار آستراخان با استانداران گیلان و مازندران، ظرفیت بنادر نیز در حمل مرکبات استفاده شد.


وی با اشاره به مذاکرات استان آستراخان روسیه با رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، گفت: به دنبال این مذاکرات، یک شرکت مشترک حمل و نقل و لجستیک با شرکای ایرانی ایجاد شد که این شرکت مأموریت دارد حمل و نقل جاده‌ای در مسیر کریدور شمال – جنوب را دنبال کند.


استان آستراخان در ساحل شمالی دریای خزر و در جنوب غربی بخش اروپایی روسیه قرار دارد. این استان از سمت شرق با جمهوری قزاقستان و از جنوب با دریای خزر همسایه است و رود ولگا به عنوان پرآب‌ترین و مهم‌ترین منبع تأمین آب دریای خزر از این استان می‌گذرد.

پیش از این، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرده بود: بنا بر آخرین آمار دریافتی، صادرات محصولات ایرانی به روسیه به بیش از دو میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی رسید که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.


کاظم جلالی با بیان اینکه مستندات آمار اعلامی صادرات بیش از دو میلیارد دلاری، اعلام شفاهی مسئولان گمرک روسیه است، گفت: اختلاف آماری بین گمرکات ایران و روسیه در صادرات محصولات ایرانی وجود دارد که دلایل فنی دارد، البته هنوز روس‌ها آمار رسمی و نهایی سال ۲۰۲۳ را اعلام نکرده‌اند، اما بنا بر گفتگو‌هایی که با مسئولان روس داشته‌ایم، میزان صادرات ما افزایش قابل توجهی داشته است.


سفیر ایران در مسکو گفت: آمار واقعی صادرات محصولات ایرانی به روسیه می‌تواند از این رقم هم بیشتر باشد چرا که بخشی از محصولات ایرانی از طریق کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مانند قزاقستان به روسیه وارد می‌شود.


جلالی همچنین گفت: در سال ۲۰۲۳ میلادی، صادرات محصولات روسیه به ایران نسبت به سال قبل کاهش یافت که این کاهش به علت آن بود که وضعیت تولید گندم در ایران خوب بود، از این رو، میزان کمتری گندم از روسیه خریداری کردیم و به همین دلیل، رقم صادرات این کشور به کشور ما کاهش یافت.


پیش از این نیز اعلام شده بود که حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر