23 اسفند 1402 - 11:07
کارشناس مسائل ارزی:

اثر کاهش نقدینگی و تورم در تابستان ۱۴۰۳ نمایان می‌شود

اثر کاهش نقدینگی و تورم در تابستان ۱۴۰۳ نمایان می‌شود
اثر اجرای سیاست‌های کنترل ترازنامه و پایه پولی که بانک مرکزی انجام داد، زمانبر است و هنوز اثر این سیاست‌ها به ثمر نرسیده است.
کد خبر : ۱۶۱۲۵۷

به گزارش ایبنا، حسن حسن خانی، کارشناس مسائل ارزی با بیان اینکه برای تحلیل وضعیت بازار ارز چند عامل تاثیر گذار است، اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیر گذار در بازار ارز ناترازی تجاری است، چون در سال جاری بعد از ۵ سال کسری تجاری به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه کسری منفی تراز تجاری لزوما بد نیست، گفت: در ۵ سال گذشته محدودیت‌های زیادی برای واردات داشته ایم و امسال شاهد گشایش‌های اقتصادی هستیم به طوری که موفق شده ایم تا واردات ماشین آلات و سایر وسایل و نهاده‌هایی که به رشد تولید کمک می‌کند را افزایش دهیم.

این تحلیلگر بازار ارز ابراز کرد: البته همچنان بی مبالاتی در واردات وجود دارد و راس مدیریت واردات هم وزارت صمت است و به بیان شفاف دست بانک مرکزی در مبحث مدیریت واردات بسته است.

این کارشناس مسائل ارزی با اشاره به عوامل افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته گفت: عامل اول افزایش نرخ ارز حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، اما عامل اصلی که موجب شده نرخ ارز افزایش یابد، ناسازگاری سیاست‌های تجاری، ارزی، پولی و مالی در کشور است؛ چون تیم اقتصادی دولت به‌طور کلی و به‌دلیل عدم هماهنگی، عملکرد خوبی ندارد و اگر به معنای واقعی تیم بشوند، این ناسازگاری‌ها ازبین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در بند ۷ سیاست‌های کلی اشتغال مصوب سال ۱۳۹۰ تاکید شده است که هماهنگی و پایداری سیاست‌های پولی، مالی، ارز و تجاری اجرایی شود، اما هنوز این قانون در کشور ما اجرایی نشده است.

حسن خانی تصریح کرد: پیش بینی بنده این است که اگر دولت بتواند بر دیپلماسی منطقه‌ای بیشتر تمرکز کند و همچنین ارتباط با چین و روسیه را بیشتر و وعده‌هایی که در بریکس داده است را عملیاتی کند، در این شرایط سال آینده حتی با وجود ریاست جمهوری ترامپ، سال با ثباتی برای کشور به خصوص در حوزه ارزی کشور شاهد خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که اقدامات بانک مرکزی در کنترل پایه پولی و کنترل نرخ رشد نقدینگی بسیار عالی بوده است، گفت: اثر اجرای سیاست‌های کنترل ترازنامه و کنترل پایه پولی که بانک مرکزی به خوبی انجام داد، زمانبر است و هنوز اثر این سیاست‌ها به ثمر نرسیده است چراکه آرام آرام بر اقتصاد دیده خواهد شد و احتمالا در ابتدای تابستان سال آینده نتیجه سیاست‌های کنترل پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی که به کاهش نرخ تورم منجر خواهد شد در زندگی و معیشت مردم نیز ملموس می‌شود.

این کارشناس مسائل ارزی عنوان کرد: عملکرد آقای فرزین در تخصیص ارز همان کشور به مسافران یعنی استفاده از دینار در سفر به عراق عالی بود و در این مسافرت‌ها از دلار به جای دینار استفاده نشد که امیدواریم این سیاست برای سایر کشور‌های دوست و همسایه نیز ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که از سال ۹۶ به بعد، امسال با ثبات‌ترین بازار ارز را داشته‌ایم بنابراین در یک جمع بندی می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی در این دوره با وجود شرایط حساس منطقه و بالا بودن سطح انتظارات تورمی در برقراری ثبات نسبی بازار ارز عمل مناسبی داشته است.

حسن خانی در پایان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی برای اجرای سیاست تثبیت و کنترل تورم انتظاری عملکرد قابل قبولی داشته است، گفت: در دوره‌های گذشته بانک مرکزی توجهی به این موضوعات نداشت، ولی در این دوره توجه ویژه‌ای به انتظارات تورمی شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر