چرا تصاحب دارایی روسیه دردسر شد؟

چرا تصاحب دارایی روسیه دردسر شد؟
اتحادیه اروپا برای ارسال ۲ تا ۳ میلیارد یورو از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین در سال جاری اقدام خواهد کرد.
کد خبر : ۱۶۱۲۷۲

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از فاینسنشال تایمز؛ کمیسیون اتحادیه اروپا در حال فشار آوردن است تا بتواند اولین بسته حمایتی برای اوکراین را به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار (۳ میلیارد یورو)، از ناحیه سود دارایی‌های مسدود شده روسیه، در هنگام کاهش حمایت‌های مالی ایالات متحده فراهم کند.

 

این نوشته ادعا می‌کند که بروکسل تصمیم خود را برای تصاحب سود دارای‌های مسدود شده روسیه را پس از ماه فوریه، در اتاق پایاپای یوروکلیر (Euroclear) گرفته است.

 

این نشریه به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گفت: در صورتی که بروکسل بتواند موافقت همه اعضای بلوک را جلب کند، اولین قسط حمایت مالی می‌تواند در اوایل ماه جولای به اوکراین ارسال شود. انتظار می‌رود تصمیم در خصوص این طرح، پیش از نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آتی اتخاذ شود.

 

کشور‌های بلوک غرب با آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ملی روسیه را توقیف کرده‌اند. به تنهایی ۲۰۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها توسط یوروکلیر مسدود شده که سودی معادل با ۴.۴ میلیارد دلار داشته است.

 

آخرین گزینه تامین مالی جنگ برای اوکراین

 

اتحادیه اروپا برای ارسال ۲ تا ۳ میلیارد یورو از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین در سال جاری تلاش خواهد کرد. مقامات رسمی اتحادیه اروپا تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۲۷، ارزش فعلی سود دارایی‌های مسدود شده روسیه به میزان ۲۰ میلیارد یورو برسد.

 

موضوع تصاحب دارایی‌های روسیه زمانی اهمیت پیدا کرد که کمک‌های ۶۰ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا برای اوکراین، با دخالت حزب جمهوری خواه در مجلس کنگره به تصویب نرسید. بدین ترتیب نگاه اوکراین به گزینه‌های جایگزین تامین مالی برای جنگ معطوف شد.

 

اورسولا فون در لاین (Ursula von der Leyen)، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، ماه گذشته پیشنهاد کرد که در ازای ارسال سود دارایی روسیه برای بازسازی اوکراین، می‌توان از آن برای ارسال تجهیزات نظامی استفاده شود.

 

جوزف بورل (Josep Borrell)، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اوایل این ماه گفت که اتحادیه می‌تواند از سود‌های بادآورده دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات نظامی اوکراین و از طریق سازوکار خارج از بودجه سازمان صلح اروپا (EPF) برای ذخیره و انتقال دارایی‌ها استفاده کند.

 

به گزارش فایننشال تایمز، اعضای اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای افزایش ۵ میلیارد یورویی بودجه این صندوق بوده و به دنبال راه‌های جایگزینی برای تامین مالی صنایع دفاعی اوکراین هستند.

 

تفرقه میان اعضا و اعتبار مالی اتحادیه اروپا

 

در حالی که ایالات متحده و بریتانیا از توقیف مستقیم دارایی‌های روسیه حمایت می‌کنند، برخی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان، اخیرا هشدار دادند که این اقدام می‌تواند بر ثبات نظام مالی تاثیر منفی بگذارد و اعتماد به یورو را عنوان ذخیره ارزی از میان خواهد برد. بدین ترتیب در گروه هفت، کشور‌ها برای مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه و انتقال آن به اوکراین اتفاق نظر نداشته؛ اما اتحادیه اروپا مسیر مشابه را پیش گرفته که استفاده از سود دارایی‌ها است.

 

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ مسکو هشدار داده که اگر غرب اقدام به مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه کند، آنگاه مسکو نیز پاسخ مشابهی خواهد داد. وزارت دارایی روسیه طی ماه گذشته یادآور شده که کشور‌های غربی هنوز دارایی‌هایی در روسیه مالک‌اند که در صورت استفاده از وجوه مسدود شده ممکن است در خطر باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر