01 فروردين 1403 - 13:02

بانک مرکزی ژاپن برای اولین بار در ۱۷ سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی ژاپن برای اولین بار در ۱۷ سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد
بانک مرکزی ژاپن دیروز سه شنبه برای اولین بار در ۱۷ سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد.
کد خبر : ۱۶۱۵۳۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، این امر به سیاست طولانی مدت نرخ‌های بهره منفی با هدف تقویت اقتصاد پایان داد.

بانک مرکزی در بیانیه‌ای پس از جلسه کمیته سیاست پولی خود اعلام کرد که نرخ سود وام‌های یک شبه بانک‌ها را از (منفی ۰.۱ درصد) به محدوده بین ۰ تا ۰.۱ درصد افزایش داده است.

این اولین تصمیم بانک از فوریه ۲۰۰۷ است، زیرا از آن زمان تا کنون در تلاش برای تحریک اقتصاد رو به زوال، نرخ بهره منفی باقی مانده است.

آسوشیتدپرس به نقل از کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت که سیاست نرخ بهره منفی، همراه با سایر اقدامات برای پمپاژ پول به اقتصاد و پایین نگه داشتن هزینه‌های استقراض، "نقش خود را ایفا کرده است. "

این بانک یک هدف تورم ۲ درصدی را تعیین می‌کند که از آن به عنوان معیاری برای سنجش اینکه آیا ژاپن بالاخره از گرایش‌های تورم زا فرار کرده است یا خیر استفاده می‌کند.

اوئدا گفت که یک "چرخه مثبت" افزایش تدریجی دستمزد‌ها و قیمت‌ها وجود دارد و تاکید کرد که سیاست پولی برای مدتی در این سطوح باقی خواهد ماند.

اگرچه بانک‌های بخش خصوصی و سایر سازمان‌های مالی تصمیمات خود را در مورد نرخ‌های بهره خواهند گرفت، اما رئیس کل بانک گفت که او انتظار هیچ گونه افزایش اساسی را ندارد.

یکی دیگر از عوامل حمایت کننده از تغییر جهت بانک مرکزی ژاپن به پایان دادن به نرخ‌های بهره منفی، اعلام شرکت‌های ژاپنی مبنی بر افزایش نسبتاً شدید دستمزد‌ها در دور مذاکرات امسال با اتحادیه‌های کارگری است.

پس از این تصمیم، شاخص نیکی ۲۲۵ در توکیو تقریبا ۰.۷ درصد افزایش یافت، در حالی که دلار در حدود ۱۵۰ ین تثبیت شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: ژاپن ین نرخ بهره
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر