09 فروردين 1403 - 11:17

تحقق اهداف مالیاتی دولت سیزدهم در ۲سال پیاپی/ تحقق ۱۰۲ درصد وصولی مالیات

تحقق اهداف مالیاتی دولت سیزدهم در ۲سال پیاپی  تحقق ۱۰۲ درصد وصولی مالیات
آمارهای درآمدهای مالیاتی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشانگر تحقق اهداف مالیاتی در دولت سیزدهم با هوشمندسازی و تحول نظام مالیاتی است.
کد خبر : ۱۶۱۷۱۱

به گزارش ایبنا، رویکرد دولت سیزدهم در نظام مالیاتی، هوشمندسازی و چرخش تحول آفرین در نظام مالیاتی است تا از این طریق مالیات ستانی شفاف و عادلانه را پیگیری کند.

هدف نظام مالیاتی در این دولت، شناسایی راه‌های فرار مالیاتی، جلوگیری از ترفند‌های فرار و شناسایی مودیان جدید است ضمن اینکه کاهش فشار بر تولید را نیز در ۲ سال دنبال کرده است تا این روند به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید منجر شود.

بر اساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وصول درآمد‌های مالیاتی نسبت به قانون بودجه به ترتیب تحقق ۱۰۳ و ۱۰۲ درصدی را داشته است و از این طریق منبع پایدار درآمد‌های دولت محقق شده است.

آمار‌های منتشر شده در ۱۱ ماه سال گذشته نشان می‌دهد که ۶۹۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به مصوب بودجه و ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است. از مجموع وصولی درآمد‌های مالیاتی، بیش از ۴۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم با ۱۰۱ درصد تحقق نسبت به قانون بودجه و ۵۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بوده است.

۲۸۶ هزار میلیارد تومان مربوط به وصولی مالیات در بخش کالا‌ها و خدمات با ۱۰۳ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۷۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. سهم مالیات‌های مستقیم ۵۹ درصد و مالیات بر کالا‌ها و خدمات ۴۰ درصد از کل وصولی‌های مالیاتی سال ۱۴۰۱ است.

وصول ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۱

بر اساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱، ۴۷۰ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم، کالا‌ها و خدمات وصول شد که این رقم تحقق ۱۰۳ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه را به همراه داشته است.

بیش از ۲۹۳ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم با ۷۰ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۳۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رقم خورده است. مالیات اشخاص حقوقی در همین مدت ۱۸۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ۸۴ هزار میلیارد تومان سهم مالیات بر درآمد‌ها وصول شد که این مالیات‌ها شامل مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی، مالیات مشاغل، مستغلات، متفرقه درآمد، درآمد‌های حاصل از رسیدگی پرونده‌های مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ است.

طبق گزارش‌های سازمان امور مالیاتی، ۱۷۶ هزار میلیارد تومان مربوط به وصولی مالیات در بخش کالا‌ها و خدمات با ۸۴ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۵۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ است.

در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده که نسبت به مدت سال قبلش، رشد ۱۷۰ درصدی داشته است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر