06 مرداد 1397 - 17:26

سامانه معاملاتی جدید فرابورس عملیاتی شد

نسخه جدید سامانه معاملاتی فرابورس امروز به طور رسمی آغاز به کار کرد.
کد خبر : ۸۹۰۸۰
فرابورس

به گزارش ایبِنا، آخرین نسخه سامانه معاملاتی اتوس یعنی V۹۰۰ NSC از امروز ۶ مردادماه ۹۶ در فرابورس عملیاتی شد و معامله‌گران و کارگزاران از این پس سفارش‌هایشان را در نسخه جدید وارد می‌کنند.


بر اساس این گزارش، از روز جاری سفارش‌گیری و انجام معاملات در بازارهای فرابورس در نسخه جدید سامانه معاملاتی اتوس انجام شد که در این نسخه علاوه بر قابلیت پشتیبانی از فناوری‌های جدید در حوزه زیرساخت، امکان پیاده‌سازی مدل‌های ارتباطی جدید نیز وجود دارد.


بازگشایی بیش از ۲۰ نماد


با توجه به اینکه در فصل مجامع شرکت‌های موجود در بازار سرمایه حضور داریم، امروز ششم مردادماه در پی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شماری از شرکت‌های فرابورسی شاهد بازگشایی بالغ بر ۲۰ نماد در جریان بازار بودیم که بسیاری از این نمادها با افزایش قیمت همراه شدند.


بدین ترتیب روز جاری نمادهای معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، کاشی و صدف سرام استقلال آباده، لیزینگ رازی، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، جوش و اکسیژن ایران، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، پالایش نفت شیراز، توسعه اقتصادی آرین، بیمه سینا، بیمه دی، سیمان لار سبزوار و ... بازگشایی شدند.


همچنین امروز شاهد بازگشایی نماد «اوان» متعلق به شرکت مبین وان کیش پس از افشای اطلاعات با اهمیت و نماد معاملاتی مهندسی صنعتی روان فن آور «خفناور» پس از انتقال از بازار اول به تابلو پایه ب نیز بودیم.


صعود ۱۲۷۵ واحدی آیفکس


در پی دادوستد بیش از ۳۱۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک هزار و ۴۷۹ میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس، شاخص کل فرابورس ایران با ۴۲ واحد صعود، در ارتفاع ۱۲۷۵ واحدی قرار گرفت.


نمادهای «مارون» و «زاگرس» به ترتیب به ۱۲ و ۸ واحد تاثیر مثبت بر آیفکس بیشترین نقش را در صعود این نماگر ایفا کردند و نمادها «ذوب»، «میدکو»، «هرمز» و «شراز» نیز هر کدام بیش از ۳ واحد اثر مثبت بر این نماگر داشتند.


امروز در حالی سهامداران بیش از ۱۸۸ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۵۴۹ میلیارد ریال را در بازارهای اول و دوم دست به دست کردند که نمادهای «شغدیر» و «چکاپا» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این میان به دست آوردند.


همچنین تغییر مالکیت افزون بر ۱۱۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۳۹ میلیارد ریال حاصل جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در بین متقاضیان و فروشندگان سهام در تابلوهای معاملاتی بازار پایه بود.


حق تقدم تسهیلات مسکن


روز جاری اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه قیمتی ۶۲۶ تا ۶۶۷ هزار ریال خریدوفروش شدند که تسه فروردین‌ماه ۹۷ با بیشترین قیمت و اوراق تسهیلات مسکن مردادماه ۹۵ با کم‌ترین قیمت مورد مبادله قرار گرفتند.


در نهایت «اخزا ۶۰۵» با جابه‌جایی بیش از ۹۴ هزار ورقه به ارزش بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال، صدرنشین تابلو اوراق با درآمد ثابت از نظر بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی شد. در مجموع حاصل نقل‌وانتقال‌های انجام‌شده در تابلو اوراق با درآمد ثابت دست به دست شدن افزون بر ۶۹۳ هزار ورقه بود که ارزشی بالغ بر ۵۶۲ میلیارد ریالی را رقم زد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر