جنگی که پایان ندارد؛

چین خواستار تحریم ۲.۵ میلیارد دلاری آمریکا شد

چین از سازمان جهانی تجارت خواستار تحریم ۲.۴ میلیارد دلاری آمریکا شد.
کد خبر : ۱۰۷۶۱۴
پرچم چین

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، در پی رعایت نکردن حکم سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا که باعث اعتراض کاخ سفید به این نهاد جهانی شد، چین به دنبال تحریم تلافی جویانه ۲٫۴ میلیارد دلاری علیه آمریکاست.


دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی چندی پیش اعلام کرد که آمریکا از حکم این نهاد تجاری در مورد عوارضی که بر صفحه های خورشیدی، برج های بادی و سیلندرهای فولادی چین وضع کرده بود، تبعیت نکرده و در صورت برداشته نشدن این عوارض، پکن می تواند تحریم های تلافی جویانه اعمال کند.


آمریکا اعتبار این حکم سازمان تجارت جهانی را به چالش کشیده و مخالف این تحریم‌های ۲٫۴ میلیارد دلاری است و البته قادر است این حکم را به مرحله داوری بکشاند. آمریکایی‌ها معتقدند چین از احکام سازمان تجارت جهانی بهره جسته و برای تولید کالا سوبسید می دهد و آنها را با دامپینگ وارد بازار جهانی می کند.


یکی از مسائل مهم که چین مایل است در توافق با ایالات متحده داشته باشد، عدم اعمال تعرفه های جدید به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار در ماه دسامبر است. این در حالی است که همزمان با اعلام آتش بس در جنگ تجاری واشنگتن و پکن، دولت چین اعلام کرده که صادرات این کشور در سپتامبر گذشته به پایین تر حد خود طی یک سال سپری شده رسیده است.


در اثر جنگ تجاری پکن و واشنگتن، دولت آمریکا میلیاردها دلار بر تعرفه های گمرکی واردات کالا از چین افزوده است. این افزایش عامل اصلی کاهش صادرات چین طی ماه های گذشته به ویژه در ماه سپتامبر بوده است. اگر چه در آغاز دولت پکن به اتخاذ تدابیر مشابه در قبال واردات کالا از آمریکا روی آورد، اما، عاقبت برای کاستن از دامنه تنش های تجاری تعرفه های گمرکی برخی فرآورده های کشاورزی آمریکا از جمله سویا و گوشت خوک را حذف کرد.

برچسب ها: تحریم چین آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر