02 بهمن 1398 - 08:45
آشنایی با مفاهیم اقتصادی/۳۱۰

رشد و توسعه چیست؟

معمولاً این دو واژه با هم اشتباه می‌شوند و اگر تولیدات یک کشور از نظر عددی بالا برود، کشوری «رشد یافته» است؛ ولی لزوما «توسعه یافته» نیست.
کد خبر : ۱۱۰۷۳۲
طرح

به گزارش ایبِنا، برای اندازه گیری رشد اقتصادی یک کشور، از شاخص «درآمد سرانه» استفاده می‌شود و چنانچه عدد آن افزایش یافته باشد، گفته می‌شود آن کشور، رشدی معادل مثلاً شش درصد داشته است.


اما برای اندازه‌گیری توسعه، از شاخص‌های دیگری استفاده می‌شود. مثلاً اگر کشوری علاوه بر رشد، توانسته باشد نرخ مرگ و میر نوزادان را کاهش دهد، امید به زندگی را در جوانان کشورش افزایش دهد و از نرخ بیسوادی بزرگسالان خود بکاهد، گفته می‌شود کشوری توسعه یافته است.


البته توسعه یافتگی نیاز به زمان دارد. مثلاً در ژاپن از هر هزار تولد، حدودا چهار نوزاد می‌میرند؛ ولی در بعضی کشورهای آفریقایی حدود ۱۱۴ نوزاد با مرگ مواجه می‌شوند. امید به زندگی در ژاپن، حدود ۸۰ سال و در کشور آفریقایی موزامبیک، حدود ۴۶ سال است. نرخ بیسوادی در بزرگسالان در ژاپن کمتر از ۵ درصد و در موزامبیک ۶۷ درصد است.


درآمد سرانه هر ژاپنی (تقسیم درآمد کل کشور به جمعیت ژاپن) ۳۱۴۹۰ دلار و در موزامبیک ۹۰ دلار است. پس ژاپن، کشوری توسعه یافته و موزامبیک، کشوری توسعه نیافته (عقب افتاده) است.

برچسب ها: رشد توسعه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر