18 اسفند 1398 - 09:47

شش عامل اصلاح شاخص بورس در نخستین روز هفته

یک کارشناس بازار سرمایه شش عامل اصلاح شاخص بورس در نخستین روز هفته را عنوان کرد.
کد خبر : ۱۱۲۳۴۳
گزارش تصویری بورس اوراق بهادار تهران

علی زارعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا از لزوم اصلاح و استراحت شاخص و سهام شرکت‌ها، پس‌لرزه‌های تغییر دامنه نوسان سهام، فروش سهام و ‌شناسایی سود، کاهش قیمت جهانی نفت، گسترش ویروس کرونا و مشکلات زیرساخت‌های معاملاتی به عنوان دلایل اصلاح شاخص بورس در نخستین روز هفته یاد کرد.


وی در دلایل افت شاخص بورس در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری گفت: برای این موضوع چند عامل قابل بررسی و بیان است. نخست این که در هفته قبل شاخص بورس طی ۴ روز معاملاتی حدود ۳۵ هزار واحد رشد کرده بود و این روند، نیاز به اصلاح و استراحت داشت.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این پس از چند روز متوالی روند رو به رشد و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، برخی از معامله‌گران بویژه حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند اقدام به فروش سهام و شناسایی سود کنند که در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری، این موضوع نیز تکرار شد.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر از روز ۴شنبه گذشته تا بعد از ظهر جمعه که سازمان بورس اقدام به تغییر دامنه نوسان سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۲ درصد کرد، معامله‌گران چند روز پرالتهاب را پشت سر گذاشتند که این موضوع نیز از نظر روانی تاثیر منفی را بر تصمیم‌گیری سهامداران و ترس از تصویب قوانین این چنینی در آینده گذاشت. به همین جهت این موضوع به عاملی دیگر برای اصلاح شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در روز گذشته منجر شد.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه از کاهش قیمت جهانی نفت نیز به عنوان عامل دیگری در این رابطه یاد کرد و افزود: نمود این اثرگذاری را در کاهش قیمت سهام پالایشگاهی‌ها در روز شنبه می‌توان مشاهده کرد و شرکت‌های این گروه بیشترین اثر منفی را نیز از خود بر شاخص بورس بجای گذاشتند.


وی همچنین از گسترش بیماری کرونا به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه یاد و اذعان کرد: این ویروس موجب شده تا رکود بر اقتصاد جهانی و کشورمان حاکم شود. بویژه این که در آستانه سال نو قرار داریم و به‌صورت سنتی همه کسب و کارها باید از رونق برخوردار می‌شدند. از سوی دیگر ویروس کرونا اثر خود را بر صنایعی همچون حمل و نقل نیز گذاشته است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: هر چند که مجموع عوامل یاد شده موجب این شد تا در روز معاملاتی گذشته شاهد افت و اصلاح شاخص بورس و قیمت سهام برخی شرکت‌ها باشیم، اما ایجاد اختلال در زیرساخت‌های معاملاتی مهمترین و دلیل اصلی این افت می‌باشد.


وی اضافه کرد: بازار سرمایه زمانی گسترش و تعمیق می‌یابد که عوامل زیرساختی آن بویژه در حوزه انفورماتیک و رایانه نیز گسترش یابد. بر این اساس امیداروم متولیان بازار سرمایه ضمن پرهیز از تصویب اقدامات و تصمیمات لحظه‌ای، اصلاح و ارتقای ریزساخت‌های معاملاتی را نیز مدنظر قرار دهند.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان در پیش‌بینی وضعیت بازار سهام تا پایان سال هم گفت: با توجه به نقدینگی خوبی که در بازار سرمایه وجود دارد و رکود حاکم بر سایر بازارها و همچنین رسیدن به روزهای پایانی سال که عموما به‌صورت سنتی شاهد رکود در بازارهایی مانند خودرو و مسکن نیز هستیم، به نظر می‌رسد نه تنها پایان سال، بلکه در ایام نوروز هم شاهد رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها باشیم.
 

برچسب ها: بورس شاخص بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر