22 آذر 1399 - 10:46
ایبِنا بررسی کرد؛

چک‌های در دست اشخاص کارسازی می‌شود/ اجرای تدریجی قانون جدید

بانک مرکزی تاکید کرد دسته‌چک‌های فعلی در دست مردم به روال سابق کارسازی شده و نیازمند ثبت در سامانه صیاد نیست و اجرای قانون جدید چک به صورت تدریجی خواهد بود.
کد خبر : ۱۲۰۳۸۰
چک

به گزارش ایبِنا؛ بر اساس اطلاعیه های بانک مرکزی مبنی بر اصلاح قانون صدور چک از روز شنبه مورخ بیست و دوم آذرماه ۱۳۹۹، تاکید می شود که صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک های قبلی که با سازوکار قانونی گذشته چاپ شده، نگرانی بابت ارائه خدمات از سوی بانک های تحت نظارت بانک مرکزی نداشته باشند.


بر اساس پیگیری های صورت گرفته، اجرای قانون جدید چک به صورت گام به گام در حال اجراست و بر این اساس مردم بدون نگرانی، چک هایی را که در حال حاضر در دست دارند، استفاده نمایند و اطمینان داشته باشند که سیستم بانکی نیز به همان شکل و روال سابق؛ آنها را کارسازی می کند و نیازمند ثبت در سامانه صیاد نیست.


همچنین بر اساس این گزارش، یادآور می شود که از امروز (شنبه بیست و دوم آذرماه ۱۳۹۹)، صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص (شخص حقیقی/حقوقی) ‌صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند.


از سویی، صادرکننده چک مجاز به صدور چک به تاریخ بعد از تاریخ اعتبار چک (تاریخ قید شده در عبارت موصوف) نبوده و گیرندگان آن نیز ملزم به کنترل تاریخ‌های یادشده خواهند بود. بانک مرکزی و شبکه بانکی نیز به منظور اجرای قانون جدید صدور چک، دسته چک‌های جدید با مدت اعتبار حداکثر ۳ ‌سال از زمان دریافت چک و با درج شناسه یکتا و با قابلیت ثبت در سامانه صیاد منتشر می‌کند. 

تمام دارندگان دسته چک نیز موظفند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت کننده آن (شامل شناسه‌ملی‏/کدملی ذینفع، مبلغ و تاریخ سررسید) در «سامانه صیاد» ثبت کنند. بدین منظور صادرکننده چک می‌تواند از طریق درگاه‌های نوین بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری وی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر