04 مرداد 1396 - 13:35

توافق ۳ جانبه در گمرک/ آموزش ویژه کارکنان گمرک افغانستان

نشست سه جانبه‌ گمرک ایران، نمایندگان وزارت مالیه افغانستان و آژانس همکاری بین‌الملل ژاپن (JICA) برگزار شد.
کد خبر : ۷۲۸۲۹
گمرک

به گزارش ایبِنا، در این نشست مباحث مختلفی از جمله برنامه‌ریزی فاز سوم همکاری در آموزش کارکنان گمرک افغانستان مطرح شد. علی بعیدی؛ معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل ضمن تشریح اقدامات اخیر گمرک ایران در خصوص توسعه فناوری‌های جدید و سامانه جامع گمرکی و نیز پنجره واحد تجاری، آمادگی گمرک ایران را به‌ عنوان هاب منطقه‌ای آموزش اعلام کرد.


همچنین وی بیان داشت: با توجه به اینکه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری ایران براساس استانداردهای بین‌المللی و لحاظ نمودن شرایط خاص منطقه‌ای توسعه یافته و دبیرکل سازمان جهانی گمرک نیز ویژگی‌هایی چون کارشناسی متمرکز (Expert pool) از سامانه مذکور را به‌ عنوان نمونه برتر جهانی (Best Practice) معرفی نموده، می‌تواند به عنوان چارچوبی برای آموزش‌های منطقه ای توسعه سیستم‌های گمرکی در نظر گرفته شود.


بعیدی اضافه کرد که گمرک جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته نسبت به برگزاری آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف گمرکی و سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی گمرک به کشور افغانستان و سایر کشورهای منطقه آمادگی کامل داشته و می‌تواند در روند تسهیل تبادل داده فی‌مابین کشورهای مربوطه در راستای اجرای پنجره واحد بین‌المللی (International Single Window) نقش مهمی را ایفا نماید.


افشین امینی؛ مدیرکل دفتر مطالعات، تحقیقات و ظرفیت‌سازی با اشاره به اجرای فاز اول و دوم همکاری‌های سه جانبه گمرک ایران، جایکا و گمرک افغانستان در قالب ۶ دوره آموزشی از توانایی‌ها و مباحث جدید برای آموزش کارکنان گمرک افغانستان توضیح مبسوطی ارایه داد.


در ادامه انیسی پناه؛ نماینده ارشد وزارت مالیه جمهوری اسلامی افغانستان ضمن تشکر و تقدیر از برگزاری دوره‌های قبلی و رضایتمندی گمرک افغانستان از بهبود عملکرد کارکنان پس از طی دوره‌ها، تقاضای ادامه همکاری و اعزام مستمر مدیران و کارشناسان به ایران را مطرح کرد.


همچنین خانم یاماناکا؛ معاون دفتر جایکا در تهران با تاکید بر برتری دانش و شیوه‌های کاربردی، فنی و آموزشی گمرک ایران در بین کشورهای منطقه ابراز خرسندی کرد و تمایل جایکا را برای ادامه و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه کارکنان گمرک افغانستان و سپس گمرک تاجیکستان با همکاری گمرک ایران اعلام کرد.


وی اذعان داشت: با توجه به بازدیدشان به‌ عنوان نماینده جایکا از گمرکات مختلف کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه ایران از لحاظ فناوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین از گمرکات پیشرو جهانی بوده و در زمره برترین کشورها از حیث نوین‌سازی گمرک در زمینه IT است.


در پایان نمایندگان وزارت مالیه و گمرک افغانستان و دفتر جایکا در تهران از حُسن نیت و آمادگی همیشگی گمرک ایران برای انتقال تجربیات و کمک به توسعه روابط دو کشور تشکر و قدردانی کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر