28 فروردين 1397 - 09:12
آشنایی با مفاهیم اقتصادی- ۱۳۴/

تفاوت واحد پول مجازی، دیجیتال و رمزنگاری‌شده چیست؟

سه عبارت پرکاربرد پول مجازی، پول دیجیتال و پول‌ مجازی رمزنگاری شده با یکدیگر از نظر کاربرد متفاوت هستند و برخلاف تصورها، هر کدام یک نوع پول خاص به شمار می‌رود.
کد خبر : ۸۴۶۱۷
پول دیجیتال

به گزارش ایبِنا، واحد پول مجازی برای رفع مشکل اعتماد در سیستم تعاملات مالی و بانکی و با هدف ایجاد سیستمی بین المللی و غیر قابل کنترل توسط نهاد یا دولت برای تبادلات مالی آسان، سریع و ضد تحریم‌های مالی ایجاد شده است و امروزه یکی از پدیده‌های محبوب و پر بحث در نظام بانکداری و پرداخت به شمار می‌رود.


با وجود استقبال چشمگیر مردم در سراسر دنیا از پول مجازی و ایجاد پول‌های مجازی ملی توسط برخی از کشورها از جمله روسیه، ونزوئلا اما همچنان برخی این ارز را به عنوان «پول» قبول ندارند و این پول را نوعی کالا یا اوراق بهادار می‌دانند.


استقبال چشمگیر از ارزهای مجازی و به خصوص بیت کوین که بیش از نصف سهم بازار تمامی پول‌های  دیجیتالی را دارد، باعث شده تا صرافان بین المللی برای تبادلات مالی از پول مجازی به عنوان راهکاری سریع و با سودآوری استفاده کنند که همین مسئله سبب شده تا امروزه بیش از ۱۴۰ ارز دیجیتالی توسعه پیدا کند و عرضه شود.


شاید جالب باشد که بدانید سه عبارت پرکاربرد  پول مجازی، پول دیجیتال و پول‌ مجازی رمزنگاری شده با یکدیگر از نظر کاربرد متفاوت هستند که در ادامه به اختصار هر یک توضیح داده شده است:


۱-واحد پول مجازی (Virtual Currency)


پول مجازی به نوعی پول گفته می‌‎شود که توسط توسعه دهندگان تولید و کنترل می‌شود و در بین اعضای یک جامعه مجازی خاص مورد استفاده و پذیرش است؛ در حقیقت پول مجازی صرفا در فضای مجازی قابل استفاده است و عملکردی مانند پول سنتی ندارد.


گفتنی است؛ بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی پول مجازی را به عنوان نوعی پول غیر مجاز و دیجیتالی معرفی کرد که استفاده از آن در فضای تعاملات مالی ممنوع است. همچنین وزارت خزانه داری ایلات متحده آمریکا درباره پول مجازی تاکید کرده است که «عملکرد واحد پول الکترونیکی مانند واحد پول سنتی است اما تمامی خصوصیات پول سنتی را ندارد و قانونی به شمار نمی‌رود».


۲- واحد پول دیجیتال (Digital Currency)


واحد پول دیجیتال نوعی پول مجازی است که به طور الکترونیکی ساخته و در یک پلتفرم  دیجیتالی ذخیره می‌شود و به عنوان واسط تبادل بر پایه اینترنت استفاده می‌شود. این پول برخی از ویژگی‌های پول سنتی را دارد اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌‎دهد و قابلیت محدودیت میان جوامع خاصی را ندارد.


۳- واحد پول مجازی رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency Currency)


پول‌ مجازی رمزنگاری شده که امروزه تعداد زیادی از آن‌ها در فضای بانکداری معرفی شده است یک نمونه مشتق شده از پول‌های دیجیتال به شمار می‌رود که در فضای الکترونیکی تولید می‌شود اما عملکردی همچون پول سنتی دارد و برای خرید کالا، خدمات و غیره استفاده می‌شود و می‌تواند به جوامع خاص نیز محدود شود که از جمله آن‌ها باید به  بیت کوین به عنوان پول مجازی رمزنگاری شده غیر متمرکز یا نمونه‌های ملی ارز رمزنگاری شده که تنها در یک قلمرو حکومتی قابل استفاده است، اشاره داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر