08 ارديبهشت 1397 - 09:32

پامپئو: آمریکا احتمالا در ماه می از برجام خارج می‌شود

وزیر جدید امور خارجه آمریکا گفت: با توجه به نقائص موجود در برجام، ایالات متحده احتمالا در ماه می از برجام خارج می شود.
کد خبر : ۸۵۱۳۳
پامپئو

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، «مایک پامپئو» وزیر جدید امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در بروکسل گفت: ایالات متحده آمریکا احتمالا در ماه آینده میلادی از برجام خارج خواهد شد؛ مگر اینکه نقائص آن مورد بررسی قرار گیرد. این اظهارات وزیر جدید امور خارجه آمریکا تلویحا به مذاکره دوباره بر سر برجام تاکید دارد؛ در حالی که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که برجام قابل مذاکره نیست.


همچنین مسئله برجام در سفر پیش رو پامپئو به خاورمیانه مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. وی بعداز نشست وزرای ناتو در بروکسل گفت: در ارتباط با برجام صحبت کرده ایم. مطمئن هستم که برجام در طول سفرم به خاورمیانه مورد گفتگو قرار می گیرد. برجام موضوعی است که نه تنها رییس جمهور ترامپ نسبت به آن بارها ابراز نگرانی  کرده؛ بلکه صحبت در مورد راه حل های احتمالی برای نقائص آن و احتمالا پیدا کردن راه حل برای نقاط ضعف آن که توسط رییس جمهور ترامپ شناسایی شده اند، مدت ها است که بیان شده و تاکنون تصمیمی هم اتخاذ نشده است.


پامپئو تصریح کرد که نبود یک راه حل اساسی، عدم فائق شدن به نقاظ ضعف و نقائص برجام از جمله مسائل مورد توجه آمریکا درباره این قرار داد هسته ای با ایران است و بعید  است که آمریکا بعداز ماه می به برجام پایبند باشد.  


بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بارها توافق هسته ای را مورد شماتت قرار داده و اعلام کرده که اگر تغییراتی در آن صورت نگیرد، آمریکا از برجام خارج می شود.


در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم ترامپ از کنگره آمریکا و همپیمانان اروپایی خود خواست تا به نقائص موجود در برجام بپردازند. قرار است آمریکا در دوازدهم ماه می (بیست و دوم اردیبهشت ماه) در مورد تمدید تحریم ها یا چشم پوشی از آنها علیه ایران تصمیم گیری کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر