کشف قیمت ۲۳۶۹ ریالی قیام در فرابورس

سومین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۷ با کشف قیمت ۲۳۶۹ ریالی برای هر سهم شرکت کشت و دام قیام اصفهان در نماد معاملاتی «زقیام» به پایان رسید.
کد خبر : ۸۸۴۹۶
فرابورس

به گزارش ایبِنا، در میانه هفته پایانی تیرماه ۹۷، معاملات سهام در بازارهای اول و دوم فرابورس با دادوستد بیش از ۱۹۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۸۲ میلیارد ریال پیگیری شد که این میزان از معاملات در بیش از ۱۴۶ هزار نوبت معاملاتی انجام شد و این در حالی بود که در مجموع بازارهای فرابورس نیز در روزی که گذشت نزدیک به ۳۲۰ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافت.


بازار پایه


بر اساس این گزارش، در بازار پایه بیش از ۱۱۷ میلیون سهم به ارزش ۱۳۹ میلیارد ریال میام معامله‌گران دست‌به‌دست شد که دادوستدهای انجام شده در تابلو ب این بازار حدود ۵۱ درصد از حجم و ۶۹ درصد از ارزش معاملاتی بازار پایه را در اختیار گرفت.


تابلو ج این بازار نیز امروز شاهد درج نماد شرکت نوش پونه مشهد (سهامی عام) در نماد «غپونه» در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس به عنوان دویست و بیست و هفتمین نماد معاملاتی بود. این نماد در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیرگروه سایر محصولات غذایی قرار دارد.


ابزارهای نوین مالی


در طرف دیگر بازار، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس امروز بیش از ۵ میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به ارزش بیش از ۸۳ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌ به‌ دست شد که نقل‌وانتقال افزون بر ۳ میلیون ورقه در نماد «اعتماد» منجر به صدرنشینی به لحاظ ثبت بالاترین حجم معاملاتی این نماد در معاملات ETF ها شد.


همچنین بازار اوراق با درآمد ثابت امروز تغییر مالکیت بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۹۵۲ میلیارد ریال را تجربه کرد که «اخزا۶۰۱» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.


تابلو تسهیلات مسکن


بررسی معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان دهنده معامله نزدیک به ۸۳ هزار ورقه به ارزش بیش از ۵۶ میلیارد ریال است که داد و ستد بیش از ۲۳ هزار ورقه به ارزش ۱۶ میلیارد ریال در تسه خرداد ۹۷ منجر به صدرنشینی این سری از اوراق تسهیلات مسکن در میان سایر تسه‌ها در معاملات امروز این تابلو شد.  


همچنین در روزی که نمادهای «هرمز» و «زاگرس» منفی‌ترین اهرم‌ها بر آیفکس بودند شاخص کل فرابورس با سه واحد کاهش در ارتفاع ۱۲۱۵ واحدی ایستاد. همچنین نمادهای «زشگزا» و «کشرق» با به ترتیب ۸ و ۵ درصد افزایش قیمت، شاهد بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «زاگرس»، «چکاپا» و «شاوان» پُربیننده‌ترین آنها بودند.


کشف قیمت ۲۳۶۹ ریالی «زقیام»


در نهایت سومین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۷ با کشف قیمت ۲۳۶۹ ریالی برای هر سهم شرکت کشت و دام قیام اصفهان در نماد معاملاتی «زقیام» به پایان رسید. در طول این عرضه اولیه که ۱۰ درصد از سهام این  شرکت در بازه قیمتی ۲۳۰۰ تا ۲۳۶۹ ریالی و به روش ثبت سفارش آماده فروش به متقاضیان حقیقی و حقوقی بود، هر متقاضی امکان خرید حداکثر ۷۰۰ سهم را داشت که به هر کد حدود ۳۰۰ سهم تخصیص یافت. شایان ذکر است خریداران حقیقی حدود ۱۰۰ درصد از عرضه امروز را خریداری کردند.


بر اساس این گزارش، امروز دوشنبه ۲۵ تیرماه شاهد عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان که دارای ۳۵۰ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال است، بودیم که در جریان این عرضه به روش ثبت سفارش هر سهم «زقیام» در بازار دوم فرابورس ۲۳۶۹ قیمت خورد. طی این عرضه هر شخص حقیقی و حقوقی امکان خرید ۷۰۰ سهم زقیام را داشتند که به دلیل استقبال خریداران، به هر کد معاملاتی حدود ۳۰۰ سهم تعلق گرفت.


بازه قیمتی


همچنین بازه قیمتی تعیین شده برای هر سهم این شرکت که در گروه زراعت و خدمات وابسته قرار دارد نیز از ۲۳۰۰ تا ۲۳۶۹ ریال تعیین شد که در نهایت هر سهم این شرکت در سقف این دامنه قیمت خورد. از دیگر اطلاعات مربوط به سومین عرضه اولیه فرابورس در سال جاری می‌توان به کارگزاری بورس بهگزین به عنوان مدیر عرضه و متعهد خرید اشاره کرد که خرید حداکثر ۵۰ درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه را متعهد شد.


گفتنی است که موضوع فعالیت شرکت کشت و دام قیام اصفهان که در اواخر آبان‌ماه سال ۹۶ در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد، طبق اساسنامه این شرکت انجام تمامی امور مربوط به کشاورزی و دامداری اعم از تولید کلزا، گندم و ذرت، تولید شیر، انواع محصولات دامی، گوساله نر، مواد تلیسه و گوشت و مواردی از این دست است.


همچنین در نشست خبری روز بیست‌وسوم تیرماه که به مناسبت تشریح ظرفیت‌های این شرکت در فرابورس برگزار شد مدیرعامل زقیام میزان سرمایه‌گذاری در این مجموعه را حدود یک‌هزار و ۳۶۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که مبلغ ۹۸۱ میلیارد آن در دارایی جاری طبقه‌بندی شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر