24 دی 1397 - 11:39

فناوری و اعتماد؛ مهم‌ترین موضوعات در سیستم بانکی

صاحبنظر بانکداری در حوزه تاب آوری گفت: فناوری و اعتماد از مهم‌ترین مضوعات در سیستم بانکی و بانک‌ها باید دو مسئله فناوری و اعتماد را در اولویت کسب و کار خود قرار دهند.
کد خبر : ۹۵۸۶۹
کیانا دوتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، جیانا دتونی صاحب نظر بانکداری در حوزه تاب آوری در همایش مدیریت تداوم کسب و کار در صنعت بانکی که توسط شرکت خدمات انفورماتیک در حال برگزاری است، با اشاره به درخواست بانک‌های اروپایی گفت: بانک ها در اروپا خواسته‌اند در تمامی شعب سیستم تداوم کسب و کار را راه اندازی کنیم.


وی ادامه داد: موارد زیادی در کنترل‌ها وجود دارد که در تغییر عملکرد نقش بسیار زیادی است؛ همچنین  امروز در خصوص لزوم مدیریت تداوم صحبت خواهیم کرد. دتونی ادامه داد: افزایش تاب آوری و تداوم کسب و کار بسیار ضروری است و باید بررسی کرد، تداوم تاب آوری با توجه با ریسک ها چگونه خواهد بود.


این کارشناس بانکداری در حوزه تاب آوری با بیان این که تاب آوری در سودآوری کسب و کارها نقش مهمی دارد، گفت: همواره برای ارتقاء و سودآوری کسب و کارها باید به تاب آوری توجه ویژه داشت و استقرار تاب آوری باید در سازمان ها جدی گرفته شود؛ بر همین اساس تا چند سال گذشته مدیران هوشمند بحث کنش و واکنش را مورد بررسی قرار می دادند و برای این مهم در آینده برنامه ریزی می کردند.


وی خاطر نشان کرد: البته این رویکرد برای گذشته است و دیگر امروز دنبال نمی شود چرا که یک عامل می‌تواند پیامد های متعددی داشته باشد که باید به صورت سیستماتیک دنبال شود. این صاحب نظر بانکی مسائل فرهنگی را در تداوم تاب آوری مهم دانست و گفت: سرمایه گذاری در این بخش ضروری به شمار می‌رود زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده حملات سایبری و داده ها، حمل و نقل، تروریسم از جمله چالش های سازمان های در تداوم کسب و کارها است.


این فعال در حوزه بانکداری افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، موضوع فناوری اطلاعات در توقف کسب و کارها تاثیر بسیار زیادی داشته و از سویی دیگر چالش تامین مالی دومین مشکل در زمینه تاب آوری شناخته شده است.


وی تاکید کرد: حملات سایبری یکی از دلایل اختلالات در فضای مجازی بوده که مدیریت این دسته از حملات بسیار مشکل است و برنامه ریزی در این بخش فعالیتی سخت به شمار می‌رود. جیانا دتونی تاب آوری را یک انقلاب جهانی در اکوسیستم کسب و کار عنوان کرد و اظهار داشت: در زمینه تاب آوری انقلابی شکل گرفته است که باعث شده تا این فناوری اول و مهمی برای هر کسب و کاری باشد و ضروری است تا در هر سازمانی وجود داشته باشد.


این صاحب نظر حوزه بانکی ادامه داد: فناوری در زمینه تداوم کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است اما نباید صرفا به آن نگاه داشت و باید به منظور تداوم کسب و کار به سایر بخش‌ها و مسئله همکاری توجه داشت.


وی با بیان اینکه دسترسی به دفاتر هر سازمان اصل مهمی برای ریکاوری تلقی می‌شود، گفت: یکی از مسائل مهمی که در دهه ۹۰ به آن پی بردیم، مسئله تداوم کسب و کار بود و سازمان‌ها دریافتند که باید برنامه خود را توسعه دهند و مدیران باید مورد توجه قرار گیرند؛ اعتقاد دارم تداوم کسب و کار بسیار ساده انجام می‌شود و اولویت‌ها در این بخش به صورت دقیق ارزیابی می‌شود و در عین حال به موضوع مدیریت بحران توجه ویژه نیاز است.


دتونی تاکید کرد: مدیران در سطح میانی هر سازمان باید آماده موضوع مدیریت بحران باشند چرا که در سازان‌ها باید تصمیمات سختی گرفته شود و در مواقع بحران باید این تصمیمات اتخاذ شود.


این صاحب نظر حوزه بانکی، گفت: مسئله تغییر ذهنیت و فرهنگ در زمینه تاب آوری اهمیت بسیار بالایی دارد و باید با تعامل تمامی زنجیره‌های این حلقه ایجاد شود؛ همچنین ضرورت دارد مراجع انتظامی نیز در مواقع بحران بدانندچه کارهایی باید انجام شود.


وی ادامه داد: بانک‌ها وظیفه دارند قوانین را برای تداوم کسب و کار تدوین کنند؛ این در حالی است که در گذشته این موضوع جدی گرفته نمی‌شد اما امروز به یک مسئله ضروری مبدل شده است.


دتونی خاطر نشان کرد: در صورتی که سازمان منتظر بروز رخدادها و بحران‌ها برای سرمایه گذاری در زمینه تاب آوری باشند،   در روند تداوم کسب و کار موفق نخواهند بود چرا که باید قبل از بروز حوادث آماده بحران‌ها باشند.


وی افزود: ضرورت دارد تا باتک‌ها به صورت جدی به مسئله تداوم کسب و کار بپردازند و مدیران هر سازمانی از کاربردهای آن استفاده کنند؛ بخش مالی کسب و کارها باید تاب آور باشد چرا که اگر این بخش دچار شکست و مشکلاتی شود، سایر بخش‌ها نیز دچار وقفه و شکست خواهند شد.


دتونی با بیان این که فناوری و اعتماد از مهمترین مضوعات در سیستم بانکی است، گفت: بانک‌ها باید دو مسئله ناوری و اعتماد را در اولویت کسب و کار خود قرار دهند؛ چرا که باید جدیدترین فناوری‌ها را بهره ببرند و در صورت نبود اعتماد از سوی مشتریان به کسب و کار آن‌ها درآمد و حسن شهرت بانک از بین می‌رود.


این صاحب نظر حوزه تاب آوری گفت: تمامی مدیران سازمان‌ها باید به مخاطرات فکر کنند و کارکنان نیز در صورت مشاهده خطرات را باید به صورت سیستماتیک به مدیران گزارش کنند که نیازمند آموزش مداوم است.


آلبرتو ماتیا مشاور موسسه BCI در همایش تداوم کسب و کارها با اشاره به معنای این عبارت گفت: توانمندی سازمان برای ادامه خدمات دهی در بدترین شرایط است. وی اظهارداشت: استفاده از تجارب گذشته برای تاب آوری در برابر شوک ها بسیار مهم است، اگر برنامه ای در سازمان های برای تداوم کسب و کارها نداشته باشیم در بحران های مختلف با توقف فعالیت مواجه می شویم.


ماتیا ۸۰ درصد فعالیت ها در هر سازمانی را باید برای تداوم کسب و کارها اختصاص داد گفت: زیرا این مهم عاملی موثر در تداوم تاب آوری است. وی افزود: ۷۰ درصد سازمان ها اصلا گروهی برای برنامه ریزی برای تداوم کسب و کارها ندارند و این مسئله جای تاسف دارد.


وی نقش بخش های مختلف در هر سازمانی را در برنامه ریزی برای تاب آوری مهم دانست و گفت: تاب آوری نیازمند یک برنامه مشخص است تا در زمان بحران بتوان خدمات دهی را استمرار داد. ماتیا آموزش مدیران ارشد را در تحقق این هدف مهم ارزیابی کرد و اظهار داست: تاب آوری و برنامه ریزی برای آن منجربه سود آوری خواهد شد و موفق ترین سازمان ها به تبع تاب آور تر نیز هستند.


ماتیا تصریح کرد: مدیران باید آمادگی بروز رخدادها را داشته و برای آن با تدوین یک برنامه مشخص آماده باشند، از اینرو باید سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد. مشاور موسسه BCI گفت: سرمایه گذاری ها باید بر اساس اولویت ها برای استمرار یک کسب و کار موفق صورت گیرد. از اینرو سرمایه گذاری سازمان های بزرگتر در این بخش بیشتر است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر