نرخ تورم اروپا به ۱.۴ درصد کاهش یافت/دردسر بزرگ بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا بازهم در ماه گذشته میلادی موفق به رسیدن نرخ تورم از پیش هدف گذاری شده خود نشد.
کد خبر : ۹۶۶۰۳
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، نرخ تورم منطقه یورو در ماه گذشته میلادی یعنی ژانویه همانطور که انتظار میرفت روند نزولی به خود گرفت و پایین تر از رقم از پیش هدف گذاری بانک مرکزی اروپا قرار گرفت؛ ضمن اینکه این موضوع همچنان دلیلی برای کاهش انگیزه بانک اروپا برای افزایش نرخ بهره است.


بر همین اساس نرخ بهره در ۱۹ کشور اروپایی به ۱.۴ درصد در ماه ژانویه رسید که این رقم برای ماه قبل از آن یعنی دسامبر ۱.۶ درصد ثبت شده بود. همچنین تورم هسته ای یا قیمت هایی که شامل مواد غذایی و انرژی نمی شوند به ۱.۲ درصد رسید که این رقم برای ماه دسامبر ۱.۲ درصد بود و ممکن است تاحدی برای بانک مرکزی اروپا رضایت بخش باشد. از آنجایی که هزینه خدمات سرانجام در حال افزایش است، رشد بیشتر دستمزدها می تواند به افزایش قیمت های مصرف کننده بیانجامد.


در حال حاضر بزرگترین نگرانی بانک مرکزی اروپا نرخ تورم ماهانه نیست؛ بلکه سلامتی اقتصاد اروپا است. همچنین برآورد می شود که رشد اقتصادی اروپا در سه ماه نخست سال جاری میلادی بسیار ناچیز باشد و بانک مرکزی اروپا نسبت به ریسک‌هایی که باعث سیر نزولی می شوند، هشدار داده است.


تمام خبرهای بد برای اروپا حاکی از آن دارد که اقدام بعدی بانک مرکزی اروپا می‌تواند ایجاد عوامل محرکی بیشتر به دنبال پایان دادن برنامه خرید اوراق ۲.۶ تریلیون یورویی خود  باشد.


از آنجایی که برنامه خرید اوراق غیر ممکن است که دوباره از سر گرفته شود، انتظار می رود بانک مرکزی اروپا وام های ارزانتری را برای بانک‌ها ایجاد کند که به حفظ گردش اعتبار در اقتصاد واقعی حتی در دوران رکود بیانجامد.


بر پایه این گزارش، نرخ تورم هدف گذاری شده بانک مرکزی اروپا کمی پایین تر از ۲ درصد است که از سال ۲۰۱۳ میلادی به آن دست پیدا نکرده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر