به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی دیواندری در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، درباره استراتژی ملی، اظهار داشت: به طور حتم کسب و کارها در محیطی مساعد شده از سوی حاکمیت فعالیت بهتری خواهند داشت زیرا در مواقعی که شرایط فراهم نیست، انجام اقدامات منسجم و در جهت منافع ملی بسیار سخت خواهد بود. طی سال های گذشته در این زمینه فعالیتهای خوبی در کشور صورت گرفته اما تاکنون نتایج آن ملموس نیست.
وی افزود: الگوی ایرانی اسلامی یا چشم انداز ۱۴۰۰ موضوعاتی است که روی آن بسیار کار شده اما تاکنون نتایج ملموسی نداشته و تمامی این موارد، از جمله مباحثی است که باید در حوزه استراتژی ملی به آن توجه شود.
رییس پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، زیرا آنچه موجب انسجام و هماهنگی میشود، استراتژی ملی است و تا زمانی که به استراتژی ملی توجه نشود فعالیت ها پراکنده و بی نتیجه خواهد بود.
دیواندری درباره اهداف نهایی استراتژی ملی، توضیح داد: استراتژی یک نهضت و جنبشی است که در کسب و کارها اتفاق میافتد و عاملی برای یافتن جایگاه هر کسب و کاری است. استراتژی ملی هنر و علم توسعه دیپلماسی بین المللی، توسعه اقتصادی و استفاده از قدرت اطلاعاتی یکملت برای رسیدن به اهداف ملی است.
وی با بیان اینکه؛ در سالهای اخیر دید بلند مدت در استراتژی به موضوعی مهم تبدیل شده ، گفت: استراتژی ملی غیر از هدایت گری، نقش اساسی برای حذف موانع کسب و کار دارد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه استراتژی ایجاد تمرکز است، اظهار داشت: نقش استراتژی ایجاد تمرکز و رسیدن به موانعی است که موجب عدم رشد کسب و کارها است.
وی افزود: رشد پایدار یا SDG و برنامه های توسعه ای ملی یا SDP کمک میکند تا بنگاه ها و کسب و کارها با برنامه های توسعه ای پایدار ارتباط نزدیکی داشته باشد و جایگاه صحیح خود را بیابند. برای SDG یا برنامه توسعه پایدار باید اهداف و سمت و سوی کشور مشخص باشد. داشتن استراتژی ملی به کسب و کارها و بنگاه ها اجازه میدهد تا اثرات مثبت و منفی افزایش و کاهش یابد.
دیواندری گفت: موضوعات ملی بسیار پیچیده هستند بنابراین از کسب و کارها و بنگاه ها نباید انتظار حل مشکلات ملی را داشته باشیم و مسایل علمی باید در جای دیگری حل و فصل شود.
رییس پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک افزود: ما نمی توانیم همه کارهای خوب دنیا را باهم انجام دهیم و در کسب و کارها هم همین موضوع صدق میکند. در سطح ملی منابع و زمان محدود است و باید زمان و منابع را به موضوعات مهم اختصاص دهیم.
وی در ادامه لهستان را به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه اجرای استراتژی ملی عنوان کرد و افزود: لهستان برای توسعه منطقه ای خود استراتژی ملی در حوزه های خوبی تعریف کرده که منجر به پیشرفت و رقابت پذیری کشور شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: آفریقای جنوبی، سوریه، سوئد اقداماتی را در زمینه استراتژی ملی آغاز کرده و هدفگذاری ها را به فراخور شرایط کشور خود تعیین کرده اند.
شواهد دانشگاهی نشان میدهد هر کشوری که استراتژی ملی داشته به نتایج مثبتی دست یافته اند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا این همایش محلی برای ارائه استراتژی ملی به مسئولین و دریافت انتظارات مسئولان و کسب و کارها در زمینه استراتژی باشد و در جهت بهبود شاخص های کسب و کار و توسعه ای حرکت کنیم.
یادآوری می شود، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک صبح امروز ۱۴ اسفندماه با حضور مدیران و کارشناسان حوزه استراتژیک به همت دانشگاه تهران در محل مرکز همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد و فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ادامه خواهد داشت.