15 ارديبهشت 1398 - 12:44
پس‌لرزه‌های دریافت وام کلان از IMF؛

یک مقام ارشد صندوق‌ بین‌المللی پول رییس بانک دولتی پاکستان شد

دولت پاکستان یک اقتصاددان تبعه این کشور که سال‌ها سابقه حضور در صندوق بین‌المللی پول دارد را به عنوان رییس بانک دولتی این کشور انتخاب کرد.
کد خبر : ۹۹۵۹۶
بانک پاکستان

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری PTI هند، درحالی که دولت پاکستان از فقدان منابع مالی کافی رنج می‌برد و در تلاش برای جذب یک پکیج کمک چند میلیاد دلاری از منابع جهانی است، یک مدیر با سابقه بین‌المللی را به عنوان رییس جدید بانک دولتی این کشور منصوب کرده است.


تنها چند روز پس از آن که تیمی از صندوق بین‌المللی پول بازدیدی از این پاکستان داشت تا مذاکرات درباره پرداخت بسته حمایتی چند میلیارد دلاری از پاکستان را به نتیجه برساند، دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز شنبه در اقدامی پیش‌بینی نشده رییس بانک مرکزی و سازمان ملی درآمد (FBR) این کشور را برکنار کرد. هر دو این مقامات از عناصر کلیدی در اجرای برنامه موردنظر صندوق بین‌المللی پول هستند.


در بیانیه‌ای که دولت پاکستان در آخرین ساعات شنبه شب در این زمینه منتشر کرد، آمده است که دکتر رضا باقر از این پس به عنوان رییس بانک دولتی پاکستان (SBP) به مدت سه سال فعالیت خواهد کرد.


"باقر" که در دانشگاه‌های هاروارد و برکلی آمریکا تحصیل کرده است، از سال ۲۰۰۰ میلادی در صندوق بین‌المللی پول مشغول به فعالیت بوده و هم‌اکنون نماینده ارشد صندوق بین‌المللی پول در مصر است.


وی از چندی پیش مدیر ارشد واحد سیاست‌گذاری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول بوده و در زمینه استقراض خارجی و بازسازی ساختار اقتصادی اعضای صندوق فعالیت می‌کرده است.


دولت پاکستان همچنین مجتمی مامون را به عنوان رییس جدید سازمان ملی درآمد این کشور که متولی جمع آوری مالیات در پاکستان است منصوب کرده است.


این انتصاب‌های کلیدی چندهفته پس از آن صورت می‌گیرد که اسد عمر، وزیر اقتصاد پاکستان در ماه گذشته کابینه این کشور را در میانه مذاکرات برای دریافت بسته چند میلیارد دلاری حمایتی صندوق بین‌المللی پول و با افزایش انتقادها نسبت به مدیریت بحران مالی این کشور به صورت ناگهانی ترک کرد.


 دوشنبه گذشته هیاتی از سوی صندوق بین‌المللی پول برای انجام مذاکرات فنی درباره این بسته حمایتی به پاکستان سفر کرده بودند. نخست وزیر پاکستان نیز چند روز پیش از آْن دیداری را با کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول در چین داشته است.


پاکستان درخواست دریافت بسته‌ای حمایتی به ارزش هشت میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول داشته است تا بتواند وضعیت اقتصاد خود را برای خروج از بحران فعلی بهبود بخشد.


این کشور تاکنون در سال جاری مالی خود، بسته‌های حمایت مالی به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار را از کشورهایی که با آن‌ها روابط دوستانه‌ای دارد ازجمله چین، عربستان و امارات دریافت کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر