07 خرداد 1398 - 09:59

مقایسه بازدهی بازارها در فروردین ۹۷ و ۹۸

مقایسه بازدهی بازارهای مختلف در فروردین ماه سال قبل با امسال نشان می‌دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید رشدی ۱۷۰.۲ درصدی داشته و بهار هر متر مربع واحد مسکونی نیز ۱۰۳.۹ درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۰۰۳۹۱
سکه و ارز جدید

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف طی فروردین ماه سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را با استفاده از آمارهای بانک مرکزی با یکدیگر مقایسه کرده است.


بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در فروردین سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شده که این رقم در فروردین امسال با ۱۶۷.۲ درصد رشد به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.


هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز که در فروردین ماه سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت، در فروردین ماه امسال با ۱۷۰.۲ درصد رشد به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت.


هر دلار آمریکا نیز در مدت زمان مورد گزارش از ۵ هزار و ۸ تومان در شهر تهران به ۱۳ هزار و ۵۵۳ تومان افزایش یافته که ۱۷۰.۶ درصد رشد را نشان می دهد. بر این اساس، در حالی که در فروردین سال گذشته هر یورو در شهر تهران ۶هزار و ۹۷ تومان داد و ستد می شد، با ۱۵۲.۷ درصد رشد به ۱۵ هزار و ۴۰۵ تومان در فروردین سال جاری رسیده است.


با این حال، بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در فروردین ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون و ۳۰۰هزار تومان در ماه مشابه امسال رسیده است. این آمار نشان می دهد که بهای هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۱۰۳.۹ درصد در مدت زمان مورد بررسی رشد کرده است.



بر اساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۳۷.۳ درصد در پایان فروردین سال گذشته به ۳۳۵.۱ درصد برای فروردین امسال رسیده که حکایت از رشد ۷۹۸.۷ درصدی دارد. شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز در مدت زمان مشابه از ۴۵.۶ درصد به ۳۰۲.۵ درصد رسیده که حکایت از افزایشی ۵۶۳.۱ درصدی دارد.


داده های مربوط به شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (براساس داده های مرکز آمار ایران) نیز نشان می دهد که این شاخص از ۱۱۲.۹ درصد در فروردین ماه ۱۳۹۷ افزایشی ۵۱.۴ درصدی داشته و به ۱۷۰.۹ درصد در فروردین امسال رسیده است.


همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۱۲.۹ در اولین ماه از بهار سال گذشته به ۱۶۹.۳ در پایان فروردین سال بعد از آن رسیده که رشدی ۵۰ درصدی داشته است. همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز در مدت زمان مورد بررسی از ۱۱۳.۶ درصد با ۵۹.۴ درصد رشد به ۱۸۰.۱ درصد افزایش یافته است.


شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی استان تهران نیز (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۱۳.۶ درصد در فروردین ماه ۱۳۹۷ به ۱۷۰.۸ درصد در فروردین ۹۸ رسیده که ۵۰.۴ درصد رشد را نشان می دهد. البته اتاق بازرگانی توضیح داده که شاخص های بهای کالاها و خدمات مصرفی کشور ۱۷۳.۵ و تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ حدود ۵۲.۱ درصد بوده است. این شاخص برای خانوارهای شهری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با ۵۰.۷ درصد رشد نسبت به اردیبهشت ۱۳۹۷ به ۱۷۲ و برای خانوارهای روستایی با ۵۹.۶ درصد رشد به ۱۸۱.۹ رسیده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر