08 تير 1398 - 10:16
لاهوتی در گفت و گو با ایبِنا:

چالش ضمانت نامه های بانکی/ توجه به فاکتور مشوق صادراتی ضروری است

رئیس کنفدراسیون صادرات بر لزوم برقراری مشوق های صادراتی به ویژه درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد و گفت:صدور ضمانت نامه های بانکی برای حضور در مناقصات و پروژه های عراق و سوریه چالش مهمی است.
کد خبر : ۱۰۱۳۴۹
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره آغاز دور جدیدی از واگذاری پروژه های فنی و مهندسی در عراق گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران یکی از نقاط قوت کشور است که متاسفانه در ۱۰ سال گذشته نادیده گرفته شده یا نسبت به آن کم توجهی شده است.


وی با بیان اینکه زمانی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ۴ تا ۵ میلیارد دلار در سال رسیده بود، اظهار داشت: در حالی که با ارائه مشوق های صادراتی توسط دولت، صادرات این بخش رو به افزایش بود اما متاسفانه این مشوق ها قطع شد و امروز شاهد هستیم که با وجود ظرفیت بسیار بالا اما صادرات ما در این بخش به کمتر از ۲ میلیارد و حدود ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است.


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: با توجه به اینکه عراق در کنار ایران قرار دارد و سوریه نیز به عنوان یک بازار جدید در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته می شود، ضرورت دارد تا به این بخش توجه ویژه ای شود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یکی از معضلات جدی در بازار عراق را صدور ضمانت نامه های بانکی عنوان کرد و گفت: حضور دفاتر صندوق ضمانت صادرات و صدور ضمانت نامه های دیناری می تواند به حضور شرکت های ایرانی در عراق کمک کند. لازمه این کار نیز همکاری و تفاهم بین صندوق ضمانت صادرات ایران با بانک ها و وزارت صنعت عراق و سوریه است.


رئیس کنفدراسیون صادرات خواستار توجه ویژه به ارائه مشوق های صادراتی به شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی شد و گفت: در بازار عراق و سوریه، شرکت های ترکیه، رقیبی جدی برای شرکت های ایرانی هستند.


وی به مستثنی شدن عراق، هند و افغانستان از برخی از تحریم های آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: سواحل مکران و بندر چابهار از تحریم های آمریکا مستثنی شده اند و هندی ها نیز در آنجا فعال هستند. لازم است تا ما نیز به این بازارها که فشار کمتری بر روی آنها قرار دارد، متمرکز شویم.


لاهوتی تصریح کرد: باید برای ایجاد زیرساخت ها و تسهیل در شرایط تجاری کشور اعم از تسهیل در بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین ضمانت نامه های بانکی تلاش کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها