آمریکا به دنبال قطع دسترسی ایران به رمزارز؛

کلاف سردرگم آمریکا، ایران، رمزارزها و تحریم

مقام‌های دولت ایران از تصمیم کنگره آمریکا برای قطع دسترسی ایران به رمزارزها و استخراج آنها به‌ خصوص بیت‌کوین صحبت کرده‌اند، موضوعی که اجرایی شدنش جای تردید دارد.
کد خبر : ۱۰۱۶۵۴
رمز ارز ملی

به گزارش ایبنا به نقل از ترون ویکلی، ایران سال‌های زیادی است که از سوی آمریکا تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و حالا در تازه‌ترین دور فشارها، آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را از فضای رمزارزها هم دور کنند. بیت‌کوین و سایر رمزارزها این امکان را به ایرانی‌ها می‌دهد که دست به تجارت بین‌المللی بزنند چرا که استفاده از رمزارزها در بسیاری از کشورهای جهان هنوز تحت قانون خاصی انجام نمی‌شود.


به اعتقاد فعالان این عرصه، کنگره آمریکا دسترسی ایران به ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها می‌بیند، بنابراین سعی دارد اطمینان حاصل کند که رمزارزها تبدیل به دریچه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها نشود.


براساس این گزارش، مسئله رمزارزها در ایران هنوز به طور کامل حل نشده است. مقام‌های ایرانی در حال کار با بانک مرکزی هستند تا به قوانینی برسند که یکبار برای همیشه تعیین شده و برای تمام مصارف رمزارزها در کشور کاربردی باشد.


این گزارش می‌افزاید: طرح‌ها و لایحه‌های متفاوتی در کنگره و سنای آمریکا وجود دارند که با هدف محدود کردن راه‌های تامین اعتبار ایران طراحی شده‌اند که خیلی‌های آنها هنوز به تایید نرسیده‌اند، پس این امکان وجود دارد که ممنوعیت جدید هم به تصویب نرسد.


ژانویه گذشته بود که بانک مرکزی ایران از طرحی برای ایجاد رمزارز ملی برای ایران خبر داد. شاید این رمزارز تاحدودی شباهت‌هایی به «پترو» ونزوئلا داشته باشد، ولی برخلاف پترو، پروژه رمزارز ایرانی تاکنون به میزان زیادی در فضای رمزارزهای جهانی با بی‌تفاوتی مواجه شده‌ است. گزارش‌ها حاکی از این است که قرار است نام این رمزارز پیمان (PayMon) باشد.


این گزارش می‌افزاید: به نظر می‌رسد دولت ایران هنوز تصمیم قطعی درباره نحوه مواجهه با استخراج رمزارزها نگرفته است. وزارت نیرو اعلام کرده دیگر از برق ارزان برای مراکز استخراج بیت‌کوین خبری نیست و از سوی دیگر، با برخی مراکز استخراج نیز برخوردهایی صورت گرفته است.


اما از سوی دیگر بیت‌کوین و دیگر رمزارزها می‌توانند تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده را به چالش بکشند. به طور مثال بیت‌کوین یک سیستم مالی جدید ایجاد کرده که می‌تواند قدرت ایجاد شده توسط دولت‌های جهانی و موسسات مالی سنتی را دور بزند.


تمرکز زدایی در بین‌کوین و دیگر بلاک‌چین‌های موجود مانع از اجرای تصمیم یک دولت برای اثرگذاری بر روی شبکه می‌شود. ممکن است آمریکایی‌ها بتوانند تجارت با زیرساخت‌ها و خدمات آمریکایی را ممنوع کنند، اما در حال حاضر مهم‌ترین مبادلات در آسیا صورت می‌گیرد و آسیایی‌ها هم هیچ قصدی برای تبعیت از قانون‌هایی که منافعشان را تامین نکند نشان نمی‌دهند.


نکته عجیب اینجاست که اگر آمریکایی ها بخواهند ایران را در فضای رمزارزها منزوی کند، اگر جامعه جهانی بلاک چین این موضوع را غیرمنصفانه تشخیص دهد ممکن است این مسئله به انزوای خود آمریکا منجر شود و این قدرت بلاک‌چین است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر