09 شهريور 1398 - 10:42
هامونی مطرح کرد؛

ارتقای شفافیت هدف اصلی قانون جدید بازار پایه

مدیر عامل فرابورس اعلام کرد: هدف از اجرای دستورالعمل جدید قانون بازار پایه، ارتقای شفافیت مالی و حاکمیت شرکتی و بهبود شرایط سهامداری شرکت‌ها است.
کد خبر : ۱۰۳۵۶۵
مدیرعامل فرابورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امیر هامونی در یک نشست خبری در مورد مرجع تصمیم‌گیری دستورالعمل جدید بازار پایه گفت: این فرایند ۱۸ ماه طول کشیده است و دستورالعمل در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران  که نظرات خود را پیشنهاد کردند. بعد از جمع‌بندی این نظرات در هیات مدیره فرابورس  و اخذ نظرات نهادهای مالی و  چکش‌کاری این نظرات در مجموع دستورالعمل پیشنهادی به هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد و در کمیته تدوین مقررات در هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسید و به فرابورس ابلاغ شد و هم اکنون دستورالعمل جدید ابلاغ قوانین بازار پایه به فرابورس ابلاغ شده است.


رویت همه مظنه ها


هامونی با بیان اینکه افزایش ورود معامله گران آنلاین پیگیری می شود و سهامداران با همان قوانین بازار اول و دوم می توانند از این قابلیت استفاده کنند اظهار داشت: فعلا فرابورس از این اختیار قانونی خود مبنی بر مخفی کردن مظنه قیمت رقبا استفاده نمی‌کند چون الان می‌خواهیم مقررات جدید بازار پایه اجرا شود همه مظنه ها قابل رویت است.


فعالیت بازارگردان ها


مدیر عامل فرابورس در خصوص فعالیت هایی که برای بازارگردانی ایجاد شده است، افزود: به این صورت که قیمت ابتدایی صبح هر روز معامله را بازارگردان تعیین می‌کند و دامنه نوسان بر اساس قیمت تعیین‌شده توسط بازارگردان مشخص خواهد شد.


فشارهای پشت پرده


وی اظهار داشت: به هر حال برخی افراد که منافع شخصی و سودجویانه دارند امروز منافع آنها با قوانین جدید بازار پایه تحت شعاع قرار گرفته و نکات محدودکننده و منفی که در هر قانونی وجود دارد را بزرگ‌نمایی می‌کنند و در عوض نکات مثبت قانون را نمی‌گویند، در حالی که نکات مثبت خوبی در قانون جدید بازار پایه از جمله حضور صندوق‌های بازارگردانی وجود دارد که برای اولین بار مجوز می‌گیرند تا وارد بازار پایه شوند.


دامنه نوسان سیال


هامونی تاکید کرد: در بازار پایه با قوانین جدید افزایش دامنه نوسان به صورت سیال وجود دارد، اما در حال حاضر دامنه نوسان یک و ۲ و ۳ درصد به صورت روزانه و حداکثر تا ۹ درصد به صورت هفتگی در بازار پایه وجود دارد و امکان افزایش دامنه نوسان از ۵ درصد هم وجود دارد، همچنین نمادهای بازارگردان‌ و دامنه نوسان ۵ درصد مانند تابلوی اول و دوم فرابورس  وجود دارد.


مدیر عامل فرابورس گفت: هر تغییری در قوانین و مقرراتی می تواند تاثیرات مثبت یا منفی از خود بر جای بگذارد، اما یک نهاد ناظر همانند فرابورس قرار نیست به هر قیمتی به دنبال کارمزد باشد و بزودی شفاف سازی لازم از طریق سامانه کدال صورت می گیرد.


حضور ۱۸۲ نماد در بازار پایه و تفکیک رنگ ها


وی افزود: در حال حاضر ۳۸۰ نماد معاملاتی درفرابورس وجود دارند که حدود ۱۸۰ نماد در بازار پایه و ۲۰۰ نماد در بازارهای اول و دوم فرابورس حضور دارند همچنین حدود ۷۰ تا ۸۰ نماد در تابلوی ابزارهای نوین مالی فرابورس حضور دارند که معاملات آنها کماکان و به صورت طبیعی ادامه دارد. ۱۲۵ شرکت در تابلو زرد دسته بندی می شوند. ۴۱ شرکت در تابلو نارنجی و ۱۴ شرکت در تابلو قرمز حضور دارند و ارزش  شرکت‌های بازار پایه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری است.


ورود صندوق های سرمایه گذاری سهام و مختلط


وی در ادامه افزود: بزودی بخشی از پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری سهام و مختلط پس از کسب مجوز و موافقت سازمان بورس تا سقف مشخصی وارد بازار پایه می شود.


 دغدغه دامنه نوسان


هامونی با بیان اینکه دامنه نوسان بازار پایه تا روز چهارشنبه هفته جاری برای کلیه نمادها ۳ درصد شد افزود : اگر سهامی قرار است اصلاح شود بدون دامنه نوسان هم تعییرات قیمت صورت می گیرد و هر سهمی اگر نیاز است رشد کند رشد می کند و اگر باید افت کند در مسیر اصلاح قرار می گیرد.


مدیر عامل فرابورس در خصوص واکنش بازار پایه به تغییر قوانین جدید اظهار داشت : من پیش‌بینی نمی‌کنم حجم معاملات کم شود زیرا بازار راه خودش را ادامه می‌دهد و بحث سودآوری، تولید و فروش شرکت‌ها و اشتغال آنها تحت تاثیر قوانین جدید بازار پایه قرار نمی‌گیرد و شرکت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و البته معلوم است شرکت‌هایی که سهام آنها ارزنده باشند، افزایش قیمت پیدا می‌کنند و آنهایی که سهام‌شان نمی‌ارزد با افت قیمت در بازار مواجه می‌شوند، اما سایر معاملات سایر شرکت‌ها که در بازار حضور دارند کماکان به راه خود ادامه می‌یابند.


دلایل زمان اجرا شدن قانون جدید


هامونی درباره زمان اجرایی شدن قوانین بازار پایه گفت: عده‌ای درباره زمان اجرای این قوانین خرده می‌گیرند؛ اما شاید اگر ما هر زمان دیگری را نیز انتخاب می‌کردیم این انتقادها وجود داشت. ما در بازار سرمایه نسبت به ماه رمضان افکت داریم اما در هیچ یک از مقالات علمی افکتی نسبت به ماه محرم نداریم.

وی افزود: از سوی دیگر بنا بود براساس گزارش مرداد ماه ۱۱۲ شرکت به تابلو زرد وارد شوند اما این تعداد به ۱۲۵ شرکت رسیده است، بنابراین وضعیت بازار در شرایط خوبی بوده و طبیعی است که در زودترین زمان ممکن و در چارچوب ضرب‌الاجل ۱۰ روزه این قوانین وارد فاز اجرایی شود.


مقایسه با بورس های دیگر دنیا


وی در رابطه با مقایسه دامنه نوسان بین بورس‌های خارجی و بازار سهام ایران گفت: در همه دنیا محدوده نوسان وجود دارد اما فرق بازار ما با بورس‌های دیگر در داینامیک بودن و استاتیک بودن دامنه نوسان است. در بورس‌های خارجی هم سهم پس از رسیدن به سقف دامنه، بسته شده و بعد از چند دقیقه با مجوز و اطلاع‌رسانی ناظر، باز شده و در دامنه نوسان جدید کشف قیمت خواهد شد.


اطمینان به سرمایه گذاران


️مدیرعامل فرابورس اختیارات ناظر که در اصلاحات جدید مقررات درنظر گرفته شده را نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: به عنوان نهاد ناظر به اهالی بازار اطمینان می‌دهیم که هیچ دغدغه‌ای برای دامنه نوسان نداشته باشند زیرا در اصلاحات جدید افزایش تعداد حراج و افزایش دامنه نوسان ذیل اختیارات ناظر تعریف شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر