04 مهر 1398 - 17:41

هشدار وزارت ارتباطات به سرویس‌دهندگان خدمات ارزش افزوده

معاون وزیر ارتباطات گفت:برخی از بازیگران سرویس خدمات ارزش افزوده حاضر نیستند از قوانین این بخش پیروی کنند که اگر این روند ادامه دار شوند و با خاطیان برخورد مناسبی نشود در کل سرویس را متوقف خواهیم کرد.
کد خبر : ۱۰۵۳۳۷
امیر ناظمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امیر ناظمی در گفتگوی داغ رویداد فیناپ در پاسخ به این پرسش که قوانین کشور به چه میزان برای فضای استارتاپی مناسب است،گفت: زمانی در دنیا دولت ها همانند یک تیم یک بخش بازی بودند و بخش خصوصی هم بخش دیگر این بازی قرار داشتند و این مهم به زمانی مختص می شد که مفاهیم بازار باز مطرح نشده بود ولی بعد از  طرح و رواج چنین مفاهیمی دولت ها  در نقش رگولاتور و تنطیم‌گر ظاهر شدند.
وی افزود: استارتاپ ها اظهار می کنند بهترین کار دولت این است که کاری به کار کسب و کارهای نوین نداشته باشند؛ در صورتی که این خواسته اشتباه است و دولت باید زمینه برای فعالیت کسب و کارهای نوین را فراهم کند.
ناظمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در دوران پست رگولیشن قرار داریم که بر اساس آن باید NGO ها به ایفای نقش بپردازند همانطور که در موضوع تاکسی های اینترنتی یک نهادی به حمایت از این کسب و کارها پرداخت. در این مقطع به غیر از دولت نهادهای دیگری می آیند که تعداد آن ها از دولت بیشتر است و نقش تنظیم گری و نظارت بر بازار را ایفا می کنند.
ناظمی در پاسخ به این پرسش که این رویه تا چه میزان در کشور اجرایی شده است، گفت: یک شبه نمی توان تمام قوانین را تغییر و با وضعیت مدرن تطبیق داد. برای حرکت به سمت توسعه در کشور باید ناخودآگاه جمعی خود را آشکار کنیم زیرا در کشور در برابر موضوعات کم طاقت هستیم و این موضوعی سد راه توسعه است.
وی خاطر نشان کرد: فاصله در کشور در این بخش  به نسبت دنیا زیاد است و باید با توجه و پذیرش این موضوع برای پر کردن این فاصله برنامه ریزی کرد و تمام ارکان باید همزمان در این روند توسعه یابند که بتوان این فاصله را پر کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی متولی استارتاپ ها در کشور است، اذعان داشت: در این بخش سبک های مختلف حل مسئله وجود دارد اگر مطلوب ترین جامعه را برای استارتاپ ها در نظر بگیریم کشورهایی که در این بخش در جایگاه خوبی قرار دارند باید پرسید در چنین کشورهای چه کسی به عنوان متولی استارتاپ ها وجود دارند و این سوال جوابی ندارد.
وی افزود: درگیری تاکسی های اینترنتی در تمام دنیا وجود داشته و دارد تا حدی که در یکی از تاکسی های اوبر یک جسد پیدا شد که نقش تاثیر گذاری در خدشه دار کردن چهره عمومی این شرکت داشت و بعد این شائبه به وجود آمد که این کار عامدانه انجام شده است.
ناظمی یادآور شد : ایرانی‌ها خیلی نوآور نیستند و از فناوری‌هراسی نیز برخوردار هستند ولی این روند می تواند از بین برود و دومین عامل این است که باید این مسئله را از زوایای مختلف باید نگریست .
ناظمی خاطر نشان کرد: جامعه ای که رمان بیشتر می خواند به دلیل این که از زاویه دید آن کتاب به دنیا نگاه می کند نگاه خلاقانه در افراد آن جامعه افزایش می یابد که این امر باعث به وجود آمد انعطاف و هم دردی بیشتر در آن جامعه منجر می‌شود.
وی ادعان داشت : در تحقیقی که انجام شده  کشورهای که نوبل ادبی آورده اند اغلب کشورهای بودند که نوبل علمی نیز آوردند.
وی در خصوص محدویت های که برای فعالیت تاکسی های اینترنتی به وجود آمده گفت: به عقیده من اخذ ارزش ارزش افزوده از ابن کسب و کارها روند مناسبی نیست و در این موضوع معاونت علمی وزارت ارتباطات مدافع بودند و در تلاش برای ایجاد تعادل برای تمام بازیگران این بخش هستیم و در این راه  به چند  مسئله برخوردیم؛اول این که آیا مانع فعالیت تاکسی های اینترنتی شویم؟ تاکسی رانی نمی تواند نهاد ناظر بر فعالیت تاکسی های اینترنتی باشد و ناظر سوم بر این کسب و کارها باید بی طرف باشد و از بخش خصوصی نیز انتخاب شود.


ناظمی یادآور شد: اگر این ایده در نظر گرفته شود که شهرداری با پول مردم به وجود آمده و بر این اساس  باید تاکسی های اینترنتی هم درصدی از درآمد خود را به عنوان مالیات برای بهره گیری از این خدمات  پرداخت کنند  تا این پول صرف توسعه شهری شود.



وی ادامه داد: عمر ناوگان شهری بسیار زیاد است؛ از این رو با توجه به گفته شهرداری هزینه آن باید از کسانی که از این خدمات استفاده می کنند؛ تامین شود تا این منابع مالی صرف بهینه سازی تجهیزات شود و در نهایت منجربه به کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه شود، یعنی هزینه ای که از این بخش اخذ می شود صرف نوسازی تجهیزات شود.
وی تاکید کرد: اگر منبع مصرف منابعی که به عنوان مالیات از مردم و کسب و کارها گرفته می شود مشخص شود؛ مردم هم راحت تر این هزینه را پرداخت می کنند.
وی در پاسخ به فیلترینگ اظهار داشت: این مسائل به چند دسته تقسیم می شود اول این  فیلترینگی که به واسطه شکایت دولت از کسب و کار ها انجام شد که ۳ بهمن ۹۶ از دولت مصوبه ای گرفتیم که دولت حق ندارد از فین تک و استارتاپ ها شکایت کند ولی چون محرمانه بود کسی آن را رعایت نمی کرد تا جایی که ۱۸۵ استارتاپ گردشگری فیلتر شدند و در بهمن گذشته با تلاش های فراوان توانستیم این مصوبه را علنی کنیم و کار گروهی تشکیل شد و الان کمترین مشکل در این بخش را داریم.
ناطمی ادامه داد: دومین فیلترینگ کسب و کارها به دلیل تولید محتوا است که این مورد هم با تلاش ها کمتر شده و همچنین استارتاپ های خارجی که در بخش دوم بررسی شد که این پلتفرم ها چه مزایا و معایبی دارد؛ البته من دوست دارم یک شبکه اجتماعی ایرانی داشته باشم که قوی تر از تلگرام باشد و سرویس دهی کند ولی در حال حاضر که نداریم باید چه کنیم که فیلترینگ نمونه خارجی راهکار اشتباهی است.
ناطمی گفت: در آذر ۹۶ فیلترینگ ویز از داغ ترین مباحث بود ولی اینک دو اپلیکیشن ایرانی مسیر یابی داریم که تعداد کاربران آن بیشتر از ویز است چون از امکانات بیشتری به نسبت ویز برای کاربران ایرانی برخوردار است که طرح ترافیک را نیز نشان می دهدو به عقیده من بهترین راهکار در این بخش ارائه نمونه های مشابه و با کیفیت در داخل کشور است.
ناظمی فیلترینگ و دیده شدن رفتار متناقض را دلیل اصلی عدم اعتماد مردم به دولت دانست و گفت: این روند استفاده از فیلتر شکن را نیز ترویج می دهد وامنیت مردم با بهره گیری از فیلتر شکن در معرض خطر قرار می گیرد که در نهایت منجربه خطر افتادن امنیت ملی نیز می شودزیرا یکسری از فیلتر شکن‌ها منجربه اتک می شوند .
وی افزود: فیلترینگ تمام این مشکلات را به وجود می آورد  و به عقیده من راه حل داشتن پیام رسان داخلی فیلترینگ پیام‌رسان های خارجی نیست.
ناظمی در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده قشرهای مختلف جامعه قرار است سطوح دسترسی مختلفی به اینترنت داشته باشند،اظهار داشت: موضوعات فیشینگ، سوء استفاده از کودکان، پورنوگرافی و موضوعات تروریستی و پولشویی از مواردی هست که در تمام دنیا با محدودیت مواجه می شود اما در دنیا این محدودیت به چندین مدل اعمال می شود و در یک مدل کشورهای قراردادهای مختلفی با شبکه های اجتماعی بزرگ برای فعالیت در آن کشور قائل هستند که بر اساس آن  مواردی را باید پلتفرم مد نظر قرار دهند و آن را نظارت کند.
وی افزود: همچنین مسئولیت نوشته هایی که مضمون مناسبی ندارند در در صورتی که پلتفرم آن در یک مدتی حذف نکند بر عهده آن شبکه است و در نوع سوم با پرداخت مبلغ اضافه می توان دسترسی به برخی موارد برای کودکان بسته شود و بر این اساس ذات فیلترینگ مشکل ندارد ولی در ایران رفتار منصفانه در خصوص فیلترینگ اتخاذ نشده و برای اصلاح این روند باید به دنبال تغییر قوانین رویم و بر اساس قانون کشور دولت نمی تواند لایحه ای برای مسدود سازی بدهد و باید قوه قضائیه این لایحه را بدهد و یا نمایندگان مجلس برای آن طرح بدهند.
وی تاکید کرد: سطح دسترسی برای تمام مردم در استفاده از اینترنت و اطلاعات آن لازم نیست که یکسان باشند البته این موضوع مورد مخالفت دادستانی قرار قرار گرفته که اگر با آن موافقت شود ما آمادگی داریم آن را در سریعترین زمان اجرایی کنیم.
ناظمی در خصوص اظهار نظرهایی که در خصوص پایان سرویس های وس مطرح شده،گفت: برخی از بازیگران این بخش حاضر نیستند از قوانین این بخش پیروی کنند که اگر این روند ادامه دار شوند و با خاطیان برخورد مناسبی نشود در کل سرویس وس را متوقف خواهیم کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر