04 مهر 1398 - 20:13

حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری باز

حرکت به سمت بانکداری باز برای تمام بانک ها الزامی است و این تغییر اجتناب ناپذیر است.
کد خبر : ۱۰۵۳۴۲
پنل

به گزارش ایبِنا، پنل گفتگوی بانکداری باز در رویداد فیناپ با حضور فرهاد اینالوئی- معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، امید ترابی- عضو هیات مدیره توسن، محمد فرجود-مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات شهرداری تهران، سعید احمد پویا- معاون توسعه کسب و کار دیجی پی  صادق فرامرزی به مدیریتوری عماد ایرانی برگزار شد.


اینالوئی در این پنل گفت: فین تک ها برای فعالیت و جذب سرمایه به وی سی ها مراجعه می کنند؛ اما متاسفانه از بیزینس مدل مناسبی برخوردار نیستند .


وی در پاسخ به این پرسش که چرا بانک ها  باید به دنبال این باشند که سرویس های خود را باز کنند،اظهار داشت: زیرا هزینه ارائه خدمات جدید به مشتریان بانکی افزایش یافته و فین تک ها باید با نیاز سنجی مشتری می توانند خدمات جدید با ارزش افزوده به مشتریان و کاربران خود ارائه دهند، پس فین تک خلاء بین بانک و مشتری را پر می کند.


اینالوئی اذعان داشت: فین تک ها باید با نوآوری در ارائه خدمات بتوانند بیزینس مدل مناسبی طرح کند تا بتوانند از قبل آن درآمد کسب کنند و اگر تنها در حوزه بانکی و پرداخت به ارائه خدمات مشابه بانک ها و شرکت های PSP بپردازد کار اشتباهی است.


امید ترابی در پاسخ به این پرسش که فین تک ها خطر برای بانک ها هستند یا خیر ، گفت: واقعیت این است اگر ما داریم راجع به  نوآوری صحبت می کنیم قرار نیست کسی که زیر ساخت بانک و کر بانک را ارائه می دهد به آن واکنش نشان دهد .


وی افزود: هر چه بانک ها خصوصی ترند بیشتر به دنبال نوآوری و اخذ سهم بیشتری از بازار هستند ولی بانک های بزرگ این روند کم رنگ تر است .


ترابی اذعان داشت: باید ابتدا روی نوآوری تمرکز کنیم واگر این نوآوری واقعا بدیع باشد و ارائه سرویس های قبلی نباشد به طور قطع موفق خواهد شد و بانک ها با رضایت کامل به شرکت هایی که توانسته اند با استفاده از نوآوری خدمات جدیدی ارائه دهند،  api ارائه داده اند.


محمد فرجود در این پنل در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی منجربه باز کردن سرویس ها درفاوای شهرداری شده است، گفت: آن چه که من می بینم کشور در حال حرکت به یک اکوسیستم باز هست که بانک ها، شهرداری و خیلی سازمان های دیگر حضور دارند و به عقیده من این روند باید در کل کشور اجرایی شود.


فرجود خاطر نشان کرد: در یک نت ورک باز یک بازی برد- برد در حال شکل گیری است که با ترکیب سرویس های مختلف می توان خدمات جدیدی ارائه کرد که در نهایت منجربه تسهیل زندگی شهروندان می شود و دلیل اصلی این روند در شهرداری هم همین مهم بوده است.


فرامرزی در این پنل در پاسخ به این که چرا باید سرویس های integration و پلتفرم های نوآوری باز وجود داشته باشد و این موضوع این فرایند را کند نمی کند، اظهار داشت: استارتاپ ها و فین تک ها به تنهایی نمی توانند به  راحتی از بانک ها api بگیرند و وقتی که پلتفرم نوآوری باز در این وسط باشد هم می تواند به دلیل اعتبار به راحتی این کار را انجام دهد و همچنین با ترکیب آن ها خدمات جدیدی مثل کرادفاندینگ و بازار متشکل ارزی را ارائه دهد و کار مدیریت ریسک را نیز انجام دهند.


وی اظهار داشت: حضور پلتفرم های نوآوری باز فعالیت فین تک ها را سرعت می دهد.


سعید احمدی پویا در این پنل در پاسخ به این که یک استارت آپ می تواند از بانک های سرویس های باز دریافت کند،گفت: فین تک باید یک نوآوری با مزیت رقابتی ایجاد کند ولی فین تک ها فعلا قادر به اخذ اصلی ترین سرویس های خود نیز نیستند و روند اخذ یک سرویس برای یک فین تک گاهی از ۸ ماه تا یک سال زمان می خواهد.


اینالوئی درپاسخ به این پرسش که دیجی پی با توجه به این که یک فین تک شناخته شده است چرا نمی تواند از بانک ها سرویس بگیرد؛اظهار داشت: انتظار این که همه بانک ها در این مقطع زمانی تمام سرویس های خود را باز کنند زود است و شبکه بانکی در حال حاضر به این بلوغ نرسیده  و این شرکت باید بیزینس مدل خود را تغییر دهد و در ابتدای کار تنها به سراغ بانک هایی برود که این سرویس ها را ارائه می دهند و طرح بیزینس مدل برای تمام بانک ها منجربه شکست خواهد شد.


ترابی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت الی مثل توسن به تمام بانک ها کمک نمی کنند که تمام آن ها سرویس های باز را ارائه دهند، اظهار داشت: واقعیت این است که در حال حاضر بانک هایی هست که کربانکینگ ندارند و بانک های که لایه سخت امنیتی دارند که انجام شدنی نیست ولی اخذ سرویس های بانکداری باز از بانک ها که این روند را آغاز کرده اند  و پلتفرم های بانکداری باز قابل اخذ است .


ترابی اذعان کرد : در بوم توسن ۱۲ بانک حضور دارند و به عقیده من در کل ۲۰ بانک در حال حاضر سرویس های خود را به صورت باز ارائه میدهند ولی تمام بانک ها در حال حاضر نمی خواهند یا قادر به ارائه سرویس های بانکداری باز نیستند و شرکت دیجی پی باید به سراغ آن دسته از بانک هایی برود که این روند را آغاز کرده اند.


فرجود در پاسخ به این که سرویس های شهرداری به نسبت بانکی از پیچیدگی های بیشتری برخوردار هستند و با چه راهکاری این فرایند ارائه می شود،خاطر نشان کرد: همچنان سرویس های زیادی در شهرداری وجود دارند که ما هنوز  آنها را  ارائه نکرده ایم؛ اما با توجه به این که فناوری اطلاعات در شهرداری در وضعیت خوبی قرار دارد و در مرحله اول آسانترین سرویس ها  است آنها را باز کردیم .ایجاد زبان مشترک در این روند تاثیر زیادی در ارائه سرویس های بیشتر به شرکت ها داشت ؛ البته در این روند بسیار نیازمند تجربه های موفق است برای این که بقیه سازمان ها هم به این حرکت وارد شوند دارد.
وی ادامه داد: در وصول عوارض این بازکردن سرویس ها کمک خوبی در وصول درآمدهای شهرداری داشت و دیگر شهرداری ها از این تجربه موفق استقبال کردند و این روند تکثیر شد.


احمدی پویا در این جلسه اظهار اشت: شرکت دیجی کالا مستقیم با مشتریان طرف است و در تعامل با ۵ بانک بزرگ کشور که ۷۰ درصد کارت های مردم به آن ها تعلق دارد برای اخذ سرویس های باز  با مشکلات متعددی برخوردار هستیم از جمله استفاده از رمز یکبار مصرف و یا پرداخت هزینه در قبال هر تراکنش، مسایل امنیتی و موارد دیگر مواجه شدیم که به صورت عملی فعالیت ما را با وقفه مواجه کرده است‌.
احمدی پویا، عدم اطمینان بانک ها به شرکت های فین تکی را اصلی ترین مسئله دانست و گفت: این  مهم فعالیت فین تک ها را با کندی مواجه کرده است.


اینالوئی اذعان داشت: ارائه سرویس های باز به فین تک ها ریسک زیادی دارد و من برای ارائه آن ریسک آن را پذیرفته ام.


ترابی یادآور شد: در کشور در اول راه بانکداری باز قرار داریم و به طور قطع مشکلات فراوانی برای فین تک ها در اخذ سرویس ها بانکداری باز قرار دارد و به عقیده من در اول راه قرار داریم و خوب در این مسیر در حال حرکت هستیم و رقابت در این بازار به تدریج بازار را به ثبات و جایگاه خودش می رساند.


فرجود اظهار داشت: در ارائه سرویس های باز در سازمان ها امنیت؛ بیزینس مدل و ری رگولیشن مباحث جدی است و قوه قضاییه و بسیاری از سازمان های دولتی در حال  باز کردن سرویس های برای تسهیل امور برای مردم هستند و در این اکوسیستم که همه چی قر ار است باز باشد اگر به این بلوغ نرسد از بازار عقب خواهد ماند.


احمدی پویا با اشاره به این که بانک های ما ریسک پذیر نیستند، گفت: ذات بیزینس بر اساس ریسک است و فین تک برای فعالیت در حال ریسک با تمام قوایش است و از بانک ها و سازمان درخواست کرد که برای توسعه فین تک ها ظرفیت ریسک پذیری خود را افزایش دهند.


فرامرزی نیز در پایان اذعان داشت: حرکت به سمت بانکداری باز برای تمام بانک ها الزامی است و این تغییر اجتناب ناپذیر است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر